W poprzednim artykule opowiadaliśmy Wam o rozterkach osób, które zaczynają biznes online. Decyzji, które trzeba podjąć na start, jest pełno. Nie raz słyszeliśmy od klientów, że te typowo „biznesowe” są o wiele prostsze od tych, które czekały ich na etapie rozpoczęcia działań. Ile kosztuje strona internetowa? Komu zlecić przygotowanie takiej strony? Na czym postawić firmową stronę? Czy reklamować się w Google czy na Facebooku? A może na LinkedIn lub TikToku? We wcześniejszym tekście opisaliśmy Wam przypadki trzech naszych klientów. Dzisiejszy artykuł „Od czego zacząć biznes online?” rozpoczniemy kontynuując historię jednej ze wspomnianych we wcześniejszym wpisie osób.
Hosting i domena
Wspomniana na końcu poprzedniego artykułu klientka nie dowiedziała się od firmy robiącej jej stronię internetową, gdzie i jak hostowana są jej strona oraz domena. Tymczasem to właściwie podstawowa informacja dla właściciela. (To trochę tak, jakby przy kupnie samochodu nie zostać poinformowanym o przeglądach itp.). Co więcej, to właśnie Wy powinniście podjąć decyzję o tym, gdzie będziecie hostować swoją stronę internetową! Dlaczego? Bo to Wy będziecie płacić za hosting przez kolejne lata. Oferta operatorów jest bardzo bogata, a co za tym idzie różnorodna. Przykładowo firma OVH słynie z niskich cen i serwerów zagranicą, ale jej minusem jest obsługa klienta. Z kolei home.pl przypomina supermarket z domenami, jednak ma wysokie ceny i słono sobie liczy za często totalnie podstawowe usługi dodatkowe (np. instalację Piksela META). Wybierając dostawcę, zwróćcie też uwagę na to, że cena za zakup domeny to często ułamek opłaty rocznej, którą trzeba płacić za jej utrzymanie. Czasem warto zapłacić kilka złotych więcej na start, żeby w kolejnych latach realnie oszczędzić. Pamiętajcie też, że za swój hosting i domeny płacicie raz na rok.
Ile kosztuje domena „.pl” – porównanie cen popularnych dostawców
W przypadku OVH cena za zakup domeny z końcówką „.pl” to 9,89 zł za pierwszy rok, a przedłużenie domeny o kolejny rok to z kolei 58,99 zł (podane ceny to ceny netto). Z kolei w home.pl za pierwszy rok zapłacicie 6,14 zł, a za każdy kolejny 202,95 zł (ceny brutto). Inny popularny dostawca to dhosting, w tym wypadku ceny to: 12,18 zł (rejestracja i pierwszy rok) i 170,97 zł (każdy kolejny rok) – ceny brutto. W SEOHOST zapłacicie kolejno 9,87 zł (rejestracja) oraz 56,00 zł (przedłużenie) – ceny netto. A w HRD 10 zł (rejestracja) i 60 zł (przedłużenie) – ceny netto. Zajrzyjmy jeszcze do cennika popularnego przed laty dostawcy, czyli nazwa.pl. Tu bez promocji za pierwszy i kolejny rok zapłacicie 200 zł netto (w promocji „Bezpieczna Domena” pierwszy rok kosztuje 5 zł).
Ile kosztuje hosting?
Domena to nie wszystko. Pamiętajcie, że kolejnym wydatkiem, jaki Was czeka, jest zakup hostingu. Czym jest hosting? To nic innego, jak cykliczna coroczna opłata za miejsce na serwerze, na którym przechowywane są pliki składające się na Waszą stronę internetową. Na podstawie ofert firm przedstawionych we wcześniejszym akapicie zebraliśmy dla Was cenniki najtańszych hostingów w 2024 roku. Takie plany powinny w 100% zaspokoić potrzeby osób, które dopiero zaczynają biznes w internecie. Przyjęliśmy, że porównywać będziemy ceny hostingów, które w ofercie mają przestrzeń dyskową o pojemności 100 GB.
Ceny najtańszych hostingów w ofercie popularnych dostawców 2024:
– OVH – „Hosting Perso” – 8,79 netto/msc, czyli 10,81 brutto/msc,
– home.pl – „Hosting Biznes + SSL” 61,38 zł brutto za pierwszy rok, potem odnowienie: 787,20 zł brutto za kolejny rok,
– dhosting – „Elastyczny Web Hosting” – 246,00 zł brutto za pierwszy rok i 441,57 zł brutto rocznie w następnych okresach rozliczeniowych,
– SEOHOST – SSD NVMe H5 – 820,41 zł brutto rocznie,
– HRD – dostawca skupia się na sprzedaży domen,
– nazwa.pl – ClouHosting Start – 123,00 zł brutto rocznie.
Jak zatem widzicie, konkurencja jest duża, a hostingi potrafią być i bardzo tanie i całkiem drogie. Warto zatrzymać się w tym miejscu na dłużej i dać sobie chwilę na zastanowienie, jakiego dostawcę hostingu wybrać oraz gdzie kupić domenę.
Na jakim silniku postawić stronę oraz czym jest SaaS?
Kolejną decyzją (sporo ich, prawda?), jaką musicie podjąć, jest to jaki system wybrać dla strony internetowej. Tutaj warto zwrócić uwagę na jeden czynnik. Stronę można postawić w oparciu o rozwiązanie „open source” lub skorzystać z tzw. SaaS. Co to jest SaaS? Pod tym akronimem kryje się: Software as a Service, czyli model, w którym dostawca oprogramowania dostarcza Wam wszystkie potrzebne do stworzenia strony narzędzia za pośrednictwem chmury. W takim modelu usługę opłacacie na zasadzie subskrypcji. Popularne SaaS dla stron internetowych to np. Shopper, Shopify czy Wix.
WordPress czy Wix?
Czy Wix jest dobrym wyborem? To pytanie słyszeliśmy setki razy i zawsze odpowiadamy to samo. Nie jesteśmy zwolennikami Wix i zazwyczaj odradzamy jego używanie. Powód? Jego prostota i dostępność są dobre dla początkujących lub osób, które chcą działać hobbystycznie. System oparto na modelu freemium. Z wersji podstawowej możecie korzystać za darmo, jednak na stronie będzie widoczny branding Wix. Aby się go pozbyć, musicie płacić minimum 45 zł miesięcznie. W cenie dostaniecie też domenę. Uwaga: domena będzie miała rozszerzenie „.wix”. Podstawowy pakiet zawiera także miejsce na dane. Tych jest jednak tylko 2 GB. Zaletą Wix jest tworzenie strony w systemie „przeciągnij i upuść”, które jest bardzo proste. Przyjemna konfiguracja na początku nie równoważy jednak problemów, które napotkacie, gdy wyjdziecie poza podstawowe funkcje lub będziecie zmuszeni do rozwoju strony ze względu na sukces biznesowy. Wix dobry jest jako strona hobbystyczna lub informacyjna. Osoby poważnie traktujące swój biznes online powinny jednak pomyśleć o czymś bardziej profesjonalnym. O czym?
Zalety WordPress dla biznesu online
Jeśli chcecie mieć dobrą stronę internetową dla biznesu online, to zdecydujcie się na WordPress. To najpopularniejszy system zarządzania stronami na świecie. Według danych z 2022 roku korzysta z niego 43% stron na świecie. Nawet strona Białego Domu to WordPress! Ciekawostką, a zarazem bardzo istotnym plusem WordPressa, jest fakt, że udostępniany jest on na zasadzie „open source”. Całością projektu zarządza WordPress Foundation. Co to oznacza dla użytkownika? Ni mniej ni więcej to, że na każdym etapie zarządzania edytorem można w 100% korzystać z niego bezpłatnie, łącznie z edycją kodu. Oczywiście wymaga to odpowiedniej wiedzy lub zatrudnienia dewelopera. Opensource wyklucza jednak wszelkie niespodzianki związane z bankructwem dostawcy oprogramowania czy nagłym wzrostem abonamentu. Warto też zauważyć, że według wielu ekspertów to właśnie WordPress jest najbardziej przyjaznym dla pozycjonowania systemem. W końcu pierwszym przeznaczeniem dla tej platformy było publikowanie tekstów blogowych. Przypomnijmy, że pisanie bloga jest ciągle jedną z najlepszych metod pozycjonowania strony internetowej.
Jaki system dla sklepu online? WooCommerce
Będąc przy WordPress, nie można nie wspomnieć o WooCommerce (jest to swoisty król e-commerce i biznesu online). To „wtyczka” do WordPress, która pozwala stworzyć w ramach platformy sklep internetowy. Jest to chyba najpopularniejsze rozwiązanie, z którego korzysta 29% sklepów online na świecie. WordPress rozszerzony o wtyczkę Woo jest tak popularny, bo oferuje elastyczność, której nie mają inne systemy. Jest to rozwiązanie, które pozwala na prowadzenie sklepu bez konieczności uiszczania miesięcznych opłat. Oczywiście w przypadku problemów technicznych będziecie musieli skorzystać z pomocy eksperta. Jednak sam WordPress oparty jest na modelu „open source” i działa jako fundacja. Więc jeśli macie tylko cierpliwość, wiele problemów jesteście w stanie rozwiązać z pomocą międzynarodowej społeczności skupionej dookoła produktów WordPressa.
A może PrestaShop?
Sama Presta, choć popularna, znana jest na przykład z tego, że osoba bez wiedzy informatycznej musi polegać na wtyczkach. Wspomniane wtyczki są płatne i kosztują nawet kilkaset złotych. Z tego powodu wielu klientów, z którymi współpracujemy, napotyka na problemy już na początku użytkowania PrestaShop. Implementacja piksela META, Google Analytics czy nawet Google Tag Managera może kosztować nawet ponad 1000 zł (licząc cenę wtyczki i pracę osoby odpowiedzialnej za wdrożenie). Przykładowo sama wtyczka do zainstalowania piksela META w PrestaShop to koszt około 400-500 zł. Jeśli dodamy do tego bardziej zaawansowane rozwiązania, jak na przykład integracja API, to koszty zakupu rozwiązania i samej integracji mogą być jeszcze większe. Oczywiście wszystkie te działania można wykonać z poziomu kodu, jednak trzeba do tego mieć już pewne umiejętności. Tymczasem wspomniany we wcześniejszym akapicie WordPress posiada wiele darmowych rozwiązań. W przypadku implementacji META możecie np. skorzystać z wtyczki „PixelYourSite”, czy po prostu narzędzia „Simple Custom CSS and JS”, które umożliwia dodawanie kodu do strony w prosty sposób.
Sklep internetowy w modelu SaaS – Software as a Service
Alternatywą dla osób, które wolą postawić na prostotę, jest model SaaS. Na konsultacjach tłumaczymy klientom, że to nic innego, jak „sklep na abonament”. O co chodzi? W tym modelu płacicie miesięcznie za sklep w chmurze oraz interesujące Was funkcje. Cena zależy od tego, jak bardzo rozbudowana jest Wasza witryna. Średnio jest to jednak około 30 USD/EUR miesięcznie w wersji podstawowej i około 70 USD/EUR w wersji bardziej rozbudowanej. Takie rozwiązanie zdejmuje z głowy martwienie się aktualizacjami czy opieką techniczną nad sklepem. Jednak musicie liczyć się z tym, że każde kolejne wdrożenie czy dodanie dodatkowej opcji powiększają miesięczne koszty prowadzenia biznesu online, co jest szczególnie istotne dla tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z e-commerce. Z doświadczenia wiemy, że sklep np. na platformie Shopify, Shoplo czy Shoper laik jest w stanie „postawić” w kilka dni (tak zrobił jeden z naszych zagranicznych klientów). Niestety schody zaczynają się w momencie rozwoju firmy, kiedy pieniądze zaoszczędzone na początkowym stworzeniu strony wydawane są na konsultacje IT lub pomoc informatyczną. Klient, o którym mowa powyżej, podliczył wszystko i wyszło mu, że w stosunku do pierwotnej wyceny wykonania sklepu na WordPress zaoszczędził na danym etapie około 200 euro czyli 900 zł. „Kto jednak odda mi czas i nerwy, które poświęciłem przy aktualizacjach?” – dodał.
Czym jest UX strony internetowej?
Wybór systemu, na którym stanie Wasza firmowa stron, a to jednak dopiero początek drogi. W końcu jest to zaledwie szkielet dla treści. A to właśnie one stanowią o atrakcyjności oferty i są Waszą główną wizytówką oraz narzędziem sprzedażowym. Planując stworzenie strony internetowej, musicie też zaplanować przygotowanie tekstów oraz elementów graficznych. Dla lepszego efektu całość powinna dodatkowo spełniać zasady UX. Czym jest UX? To skrót od User Experience, czyli dość szerokiego pojęcia. W przypadku strony internetowej możecie jednak przyjąć definicję, że jest to zbiór zasad, które sprawiają, że odwiedzający sprawnie i łatwo poruszają się po witrynie. Docelowo ma to prowadzić do konwersji, czyli np. zakupu produktu czy kontaktu w celu zamówienia usługi. Oczywiście dobry UX to tylko część składowa większej całości. Nie da się wdrożyć UX bez tekstów i grafik.
Teksty i grafiki na stronę internetową
Teksty na stronę internetową tworzone są nie po to, żeby wyglądały ładnie i były wypełnieniem treści. Teksty na stronie internetowej są częścią procesu sprzedażowego. Ten zaczyna się w momencie, w którym potencjalny klient wejdzie na naszą stronę internetową. Pamiętajcie, że potencjalny klient ma zaledwie kilka sekund, żeby zainteresować się ofertą umieszczoną na firmowej stronie internetowej. Zatrzymanie go na dłużej i zainteresowanie zakupem to najważniejsze zadanie, jakie mają na celu teksty i grafiki. To jednak nie ich jedyne zadanie. Dobrze napisane teksty to podstawa pozycjonowania. Czym jest pozycjonowanie, zwane potocznie SEO (od Search Engine Optimization)? Mówiąc w bardzo dużym skrócie, to zbiór zasad, których stosowanie sprawia, że link do naszej strony wyskakuje w wynikach wyszukiwania po wpisaniu przez użytkownika konkretnie frazy. Spróbujcie wpisać w oddzielnej karcie frazę „konsultacje social media” i zobaczcie, co się stanie, a następnie szybko do nas wracajcie! Teksty na stronę internetową można przygotować raz, jednak praca nad pozycjonowaniem obejmuje także regularne publikowanie artykułów blogowych, dbanie o szybkość oraz wysoki UX Waszej strony, pozyskiwanie linków zewnętrznych itp. Jak zatem widać, strona może posłużyć Wam także jako generator klientów z ruchu organicznego z wyszukiwarki.
Jakie social media założyć na początku biznesu online?
Mamy stronę. Co z firmowymi social mediami? Wielu klientów zadaje nam pytanie czy warto być na Facebooku? My odpowiadamy na nie dość przewrotnie: warto być wszędzie! Internet rozrasta się i pomimo hegemonii META i Google użytkownicy stale zwracają się w stronę innych platform. Należący do Google YouTube czy Tik Tok to chyba największe gwiazdy social media. Nie zapominajmy jednak o takich platformach jak LinkedIn, ZnanyLekarz, Reddit czy na przykład Snapchat. Jeśli działacie lokalnie i prowadzicie np. obiekt noclegowy czy sklep, warto pamiętać też o tzw. Wizytówce Google. Wszystko oczywiście zależy od tego, do kogo skierowana jest Wasza oferta. Większości klientów radzimy jednak następujący schemat na początku:
1. Strona internetowa – jako wizytówka firmy i miejsce, które po prostu jest tylko Wasze niezależnie od trendów. Storna pozwoli Wam także na prezentowanie się w wynikach wyszukiwania (nie tylko Google, ale także np. Bing).
2. Facebook – bo jest to preferowany kanał kontaktu dla wielu klientów, a posiadanie fanpage z unikalnym linkiem (tzw. nazwa użytkownika na Facebooku) pozwala pojawić się wysoko w wynikach wyszukiwania oraz dodatkowo zająć miejsce z Waszym linkiem na konkretną frazę.
3. Instagram – bo dzięki Business Suite możecie bez problemu dublować treści z Facebooka i piec dwie pieczenie na jednym ogniu, publikując treści na 2 portalach, nie prowadząc przy tym aktywnie konta na Instagramie.
4. Wizytówka Google – jeśli prowadzicie fizycznie istniejący lokal (sklep, restaurację czy obiekt noclegowy), to jest to chyba najważniejszy dla Was punkt. Pamiętajcie, że dzięki posiadaniu takiego profilu możecie także zbierać opinie klientów, za pośrednictwem Map Google, a dokładnie dostępnej w nich opcji dla firm, zwanej Google Moja Firma.
Warto jednak pamiętać o tym, że Wasz biznes może się rozwijać. W końcu po to go tworzycie! Dlatego jeśli chcecie uniknąć przykrych niespodzianek w przyszłości, na samym początku drogi zarezerwujcie sobie profile z nazwą Waszej firmy na każdym interesującym Was portalu. Pamiętajcie o ustawieniu nazwy użytkownika skojarzonej z Waszą marką oraz unikalnego URL. W przyszłości, jeśli tylko zajdzie taka potrzeba, będziecie mogli skorzystać z takiego profilu. A na razie? Po prostu możecie tam dublować treści z innych swoich profili.
Prawidłowo skonfigurowane social media
Niezależnie od tego, na jakie działania się zdecydujecie, musicie pamiętać o jednym. Musicie zawsze mieć kontrolę nad swoimi profilami. Nie zliczymy, ile razy robiliśmy porządki w social mediach firmowych. Pomogliśmy pewnie kilkuset firmom i klientom indywidualnym w Polsce i Europie. Skąd się bierze problem? Z rozpędu! Ludzie zbyt skupiają się na tym, żeby wrzucać posty i od razu działać i zapominają o prawidłowej konfiguracji kont. Z czasem zapał opada, a źle skonfigurowane konto pozostaje źle skonfigurowanym kontem. Wystarczy chwila nieuwagi, nieuczciwy pracownik czy zwykłe roztargnienie i mamy problem. Problem, który z pozoru jest banalny. Co jednak jeśli stracicie dostępy, a na kontach z logiem Waszej marki publikowana będzie pornografia lub spam? Albo jeśli osoba niepowołana będzie miała dostęp do Waszej korespondencji z klientami?
Zabezpieczenie social media
Z każdym z naszych klientów rozpoczynamy działania od przejrzenia jego infrastruktury. Nie ma od tego żadnych wyjątków, bo dla nas praca na źle skonfigurowanych kontach jest jak jazda zepsutym samochodem. Żeby spać spokojnie, trzeba zrobić następujące rzeczy:
– sprawdzić, czy profil jest zgodny z regulaminem portalu,
– sprawdzić, czy mają do niego dostępy osoby, które są do tego uprawnione – taką kontrolę trzeba wykonywać raz na jakiś czas, szczególnie po zmianach kadrowych,
– pamiętać o tym, że każda osoba z newralgicznym dostępem administratora musi bezwzględnie mieć dostęp do maila, na którego założyła konto,
– takiego maila należy zabezpieczyć silnym hasłem oraz uwierzytelnianiem dwuskładnikowym,
– włączenie uwierzytelniania dwuskładnikowego dla wszystkich adminów jest także konieczne w przypadku ich kont prywatnych w social media.
Przejście tych wszystkich kroków i stałe kontrolowanie dostępów, powinno sprawić, że Wasze zasoby online będą bezpieczne, jak nigdy dotąd. Nie zwalnia Was to oczywiście z potrzeby regularnego kontrolowania stanu zabezpieczeń Waszych profili w social media.
Reklamowanie biznesu online
Ufff. Dotarliśmy do końca. W jednym, a nawet w dwóch, tekstach nie da się omówić wszystkich decyzji, przed którymi stają osoby rozpoczynające biznes online. Wiemy to, bo codziennie pomagamy klientom stawiać pierwsze kroki w biznesie online. Każdy z tych przypadków jest inny i dla każdego przygotowujemy nowe autorskie rozwiązania. Dlatego jeśli szukacie nieszablonowej pomocy, znajdziecie ją właśnie u nas. A co do reklamowania biznesu online to na początek mamy dla Was kilka pomysłów, jak reklamować się za darmo na Facebooku lub Instagramie.
0 komentarzy