fbpx

Jak napisać post na Facebooku lub Instagramie?

Jak napisać post? Pierwsze posty i reklamy na Facebooku i Instagramie to duże wyzwanie dla osób, które zaczynają swoją przygodę z mediami społecznościowymi. Pisaliśmy już artykuł na temat tego, o czym pisać na fanpage i profilu na Instagramie. Teraz słów kilka o tym, jak napisać ppost na Facebooku, Instagramie czy Linkedinie oraz na co zwrócić uwagę podczas ich tworzenia.jak napisać post social media

Nie wiesz jak napisać post? Pomoże plan postów w social media

W marketingu online istotna są cierpliwość i konsekwencja. Dlatego swoją pracę nad pierwszymi postami na fanpage czy profil Insta warto zacząć od rozpisania planu koncepcji postów. Pomaga to nie tylko zaplanować publikacje, ale zastanowić się, ile tematów można poruszyć dookoła produktu czy konkretnego zagadnienia. Wiemy, że wiele osób pomija ten etap i to właśnie z tego wynika brak sukcesów w początkowym etapie prowadzenia profili. Tymczasem to właśnie plan koncepcji postów pozwala na unikniecie błędów i takie przygotowanie treści, żeby klienci z większym prawdopodobieństwem reagowali na treści zamieszczane na firmowym Facebooku, Instagramie czy Linkedinie. Uwaga: plan koncepcji to coś innego niż plan już gotowych postów, który zamieszczacie w narzędziach do planowania publikacji np. w Hootsuite. Do planowania postów możecie użyć także całkiem wygodnego kalendarza, który znajdziecie w Business Suite. Nie polecamy natomiast używania Creator Studio, bo z tą aplikacją zawsze było dużo problemów, łącznie z chwilowym blokowaniem konta administratora strony.

Jak przygotować koncepcyjny plan postów social media?

Zatem zanim w ogóle zabierzemy się do przygotowania postów, warto postawić sobie pytanie o czym chcemy pisać. Firmy i agencje często w ogóle nie mają na to pomysłu, bo… nie zastanawiają się, czego chce odbiorca. Po prostu publikują memy albo absurdalne treści z okazji wypadającego akurat dnia marchewki czy innego nieznanego jeszcze kilka lat temu „święta”. Tymczasem odbiorca postów zazwyczaj poszukuje rozwiązania problemów lub odpowiedzi na jakiejś konkretne zagadnienia. Jeśli chcecie przygotować dobre posty do firmowych social media, to musicie zastanowić się nad tymi dwoma kwestiami. Najlepiej jeśli zrobicie to w formie ćwiczenia, które często polecamy swoim klientom. W tym celu przygotujcie sobie dokument w Wordzie z dwukolumnową tabelą. W jednej kolumnie wypiszcie wszystkie pytania, które zadawano Wam na temat produktów czy firmy. Pamiętajcie o zasadzie, że nie ma głupich pytań! Klient może zapytać Was o wszystko, a Waszym obowiązkiem jest udzielenie mu odpowiedzi. Zatem do tabelki wpiszcie nawet najbardziej szalone czy nietypowe pytania, jakie słyszeliście. Te najbardziej oryginalne też możecie wykorzystać!

Jak napisać post na podstawie tego co mówią klienci?

W drugiej kolumnie wpiszcie z kolei wszelkie zagadnienia, które pojawiały się podczas rozmów z klientami, ale także po prostu są poruszane w branży. Jeśli pracujecie w branży edukacyjnej, w której dużo mówi się o cenach korepetycji to uwzględnijcie ten temat w swojej tabeli. Przykładem z branży gastronomicznej mogą być popularne „dowozy”. Z kolei w segmencie turystyki kwestie covid-19 czy możliwości wcześniejszego odwołania rezerwacji. To będą tematy, dookoła których także stworzycie posty.

Jak wykorzystać plan do napisania postów?

Nie zakładajcie, że od razu wypełnicie swój dokument kilkoma stronami treści. Nawet jeśli tak będzie, to i tak dajcie tekstowi odpocząć. To niby banalne, ale oderwanie się od tekstu na jedną noc pozwala spojrzeć na niego świeżym okiem następnego dnia. Powie Wam to każdy dziennikarz czy pisarz, a wy tę zasadę z sukcesem możecie przenieść na sposób, w jaki piszecie teksty do social media.
Mając gotowy plan koncepcyjny, możecie przystąpić do wykorzystania go w celu napisania swoich pierwszych postów dla social media. Jak to zrobić? Najpierw wykreślcie i ujednolićcie wszystkie zdublowane tematy i pytania, które są do siebie podobne. Następnie przejść możecie do tabeli zawierającej pytania. Być może wiecie, że użytkownicy internetu lubią dzielić się swoimi opiniami i odpowiadać na pytania. Dlatego zawarte w tabeli pytania podzielcie na dwa typy:

– pytania ogólne
– pytania eksperckie

Każde z tych pytań będzie otwierać Wasze przyszłe posty. W przypadku pytań ogólnych możecie liczyć, że klienci włączą się do dyskusji odpowiadając na pytanie. Do Was należy takie dopisanie dalszej treści, żeby na podstawie tego szkieletu stworzyć pełny post.

Dlaczego zadawać pytania w postach social media?

Wróćmy jednak na chwilę do zadawania pytań na początku postów. Pytanie pozwoli na zwiększenie prawdopodobieństwa zaangażowania odbiorców w komentarzach. Pamiętajcie przy tym, żeby w jednym poście nie zamieszczać więcej niż jednego pytania. Inaczej ludzie najzwyczajniej w świecie się pogubią. Czemu? Wiele osób najpierw zerka na pytanie zadane na początku, a potem na odpowiedzi w komentarzach. Dopiero później zagłębia się w sens posta i komentarzy. Jeśli komentarze nie będą się zgadały z zadanym na początku pytaniem, ludzie stracą zainteresowanie, a budowana przez Was ciągłość logiczna legnie. Jeśli kusi Was zadawanie większej ilości pytań z konkretnego tematu, po prostu zastanówcie się, czy nie lepiej zamieścić serii postów, w których konkretne pytania zadawać będziecie po kolei. To zwiększy prawdopodobieństwo, że ktoś zainteresuje się treściami.

Co napisać w poście social media poza pytaniem?

Mamy pytania, ale co dalej? Podejść do tematu może być wiele. Wystarczy podać przykład raperów, którzy piszą posty składające się czasem z jednego słowa. Kto popularnemu zabroni, chciałoby się sparafrazować. Wy jednak musicie walczyć o każdy lajk i zasięg. Zatem szczególnie planując kampanie postów sponsorowanych, postarajcie się, żeby posty, za których promocje płacicie, przyciągały uwagę. Dlatego powinniście postawić na różnorodność oraz rozbudowaną formę! W tym wypadku ważne są dwa czynniki: historia oraz emocje. Dlaczego historia? Udowodnił to sto lat temu Bruce Fairchild Barton w jednej z pierwszych książek marketingowych.

Dlaczego storytelling?

W książce „The Man Nobody Knows” Barton przeanalizował przypowieści biblijne udowadniając, że Jezus specjalnie ubierał swój przekaz w historie oparte na prostych przykładach, bo właśnie takie treści są najprostsze do zrozumienia i zapamiętania! Sami pamiętajcie tylko o jednym. Historia powinna mieć początek, rozwinięcie i koniec. Dlatego, jeśli chcecie przygotować dobry post na swój profil na Instagramie lub Facebooku, to musicie po prostu do tego przysiąść. Jeśli macie pomysł na historię, emocje powinny przyjść samoczynnie. Jeśli jednak macie problem z pisaniem w taki sposób, to pisania, jakie kochają klienci nauczymy Was na naszych konsultacjach. A co z pytaniem? To właśnie odpowiedź na nie powinno być kanwą Waszej historii. Starajcie się, żeby post odpowiadał na nie, poruszając przy tym przykłady, które sami „przerabialiście” z klientami.

Czy post na Instagramie musi być długi?

Pytanie na temat tego, czy posty na Instagramie lub Facebooku muszą być długie, padają regularnie podczas naszych konsultacji. Odpowiedź jest prosta: jeśli macie coś do przekazania, to po prostu to przekażcie. Jeśli Wasz post będzie opowiadać ciekawą historię i wywoływać emocje to… po prostu będzie takiej długości, jakiej ma być. Może to być nawet jedna strona w Wordzie. Co z publikowaniem tak długich treści na Instagramie? Możecie podzielić post na dwie części i zamieścić drugą z nich w komentarzu, to dodatkowo skłoni osoby czytające do przeczytania komentarzy i pozostawiania swojej opinii. Pamiętajcie w tym wypadku, żeby post taki koniecznie kończył się przypomnieniem pytania z początku.

Jak napisać post w social media?

Podsumujemy zatem. Jak napisać dobry post do social media:

– Zacznijcie od pytania.
– Postarajcie się, żeby pytanie było jednym z tych, które zadają Wam klienci.
– Niech pytanie będzie otwarte i niezbyt skomplikowane.
– W treści posta postarajcie się, przynajmniej częściowo, odpowiedzieć na pytanie.
– Najlepiej, żeby Wasza odpowiedź byłą ubrana w historię. Pamiętajcie anegdoty i historie zapamiętuje się o wiele lepiej!
Postawcie na emocje, to one rozpalają klientów i zachęcają do dalszego czytania.

Teraz już chyba wiecie, jak napisać post na Facebooku lub Instagramie. Jeśli chcecie jeszcze lepiej poznać tajniki pisania, które bardziej przyciągną potencjalnych odbiorców Waszych treści w social media, to zapraszamy na nasze szkolenia i konsultacje!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *