fbpx

Jak wygrać głosowanie, konkurs lub plebiscyt w internecie?

Jak wygrać głosowanie, konkurs lub plebiscyt w internecie? To pytanie, nad którym nie zastanawia się nikt dopóki… nie zostanie nominowany lub sam nie zgłosi się do internetowego głosowania! A głosowania i plebiscyty internetowe to coraz popularniejszy sposób wyróżniania i promowania różnego rodzaju inicjatyw, osób czy marek. Czasem benefity związane z zebraniem największej ilości głosów są tak duże, że warto zewrzeć szyki, zainwestować trochę czasu i środków, by wygrać internetowy plebiscyt.

plebiscyt online jak wygrać

Plebiscyty i głosownia w internecie

Jeśli zastanawiacie się, czy moi klienci wygrali kiedyś jakiś plebiscyt lub internetowe głosowanie, to oczywiście mogę pochwalić się dość świeżym sukcesem. Latem 2020 odbył się organizowany przez Miasto Stołeczne Warszawa plebiscyt na „Ulubioną Księgarnię Warszawy”. W szranki stanęło kilkadziesiąt księgarni z całej stolicy, a wśród nich między innymi Wrzenie Świata, związane z Mariuszem Szczygłem i innymi znanymi reporterami, popularny jazzowy klub Pardon, To Tu, czy Big Book Cafe znane z organizacji hitowego Big Book Festivalu. W głosowaniu oddano ponad 21 tysięcy głosów, a zwycięzcą okazała się Księgarnia Artystyczna Bookoff przy Muzeum nad Wisłą, dla której mam przyjemność pracować przy różnych projektach z zakresu marketingu online. Księgarnia Bookoff zdobyła 3 579 głosów, tytuł Ulubionej Księgarni Warszawy oraz nagrodę w wysokości 20 tysięcy złotych. Za nagrodą stoi nie tylko popularność Bookoffu i lojalność jego fanów, ale także ciężka praca włożona w informowanie klientów o plebiscycie i jego zasadach. Warto było się starać! Tylko jak to zrobić?

Jak wygrać plebiscyt online?

Plebiscyt plebiscytowi nierówny, dlatego przygotowania warto zacząć od analizy konkurencji, czyli innych nominowanych lub biorących udział w konkursie online, a także od przyjrzenia się tak zwanej mechanice głosowania (o tym za moment), a przy okazji regulaminowi głosownia. To pozwala ‒ już na najwcześniejszym etapie ‒ zaplanować działania, a także zastanowić się nad tym, jakich narzędzi oraz kanałów promocji użyć w celu zwiększenia prawdopodobieństwa, że to właśnie my będziemy zdobywali najwięcej głosów! Pamiętajmy przy tym, że konkurencja może użyć innych, o wiele bardziej „mocarnych” narzędzi. Przykład to przegrany przez mojego innego klienta plebiscyt na najpopularniejszą aplikację mobilną. W tym wypadku odpowiadałem tylko za kampanię postów sponsorowanych. Głównym strategicznym błędem było jednak to, że konkurencja (znany ogólnopolski bank) lepiej skonfigurowała powiadomienia push przekierowujące klientów do formularza do głosowania z poziomu aplikacji. Jak zatem widać, diabeł tkwi w szczegółach.

Głosowanie lub plebiscyt online – na co zwrócić uwagę

Niezależnie od Waszych ambicji, pozycji względem konkurencji czy atrakcyjności internetowego głosowania zawsze powinniście rozważyć następujące kroki:
Analiza regulaminu – co wolno, czego nie wolno. Pamiętajcie też, ze regulamin chroni Wasze interesy, dlatego warto dokumentować ewentualne próby jego łamania.
Mechanika konkursu – czyli jak wygląda proces głosowania. Trzeba rozbić go na kilka bardzo prostych kroków i ocenić, jakie warunki musi spełnić głosujący, żeby oddać głos, np. czy musi posiadać maila lub aktywne konto na Facebooku.
Skrócenie lub maksymalne uproszczenie drogi głosowania dla użytkownika – oczywiście organizatorzy konkursów często nie myślą o UX, dlatego to Wy powinniście, na podstawie tego, co opisałem punkt wyżej, stworzyć dla osób mogących głosować na Was swoistą „mapę” lub instrukcję szybkiego głosowania.
Podzielenie osób, które mogą na Was głosować, na odpowiednie grupy – np. znajomi pracowników, przyjaciele biznesu, współpracujące podmioty, byli klienci, aktualni klienci, czy potencjalni klienci. Pozwoli to na skuteczne dobranie rodzaju komunikacji, przygotowanie treści komunikatów czy harmonogramu działań.
Narzędzia, jakich możecie użyć do posłania w świat informacji o Waszym starcie w internetowym plebiscycie – profile w social media, strona www, newsletter, a może jeszcze coś innego?
Skąd można pozyskać głosy, których nie zdobędzie konkurencja – to najtrudniejsze zadanie, uwierzcie mi jednak, że legalnych sposobów zdobycia głosów jest więcej niż Wam się może wydawać!

Metody pozyskiwania głosów w konkursach online

Wiem, że najbardziej chcielibyście poznać odpowiedź na pytanie: jak zdobywać głosy w głosowaniach online. Kilka ze sposobów opisałem powyżej. Ważne jest oczywiście zaangażowanie całego zespołu i znajomych, a także zwrócenie się o pomoc do fanów i klientów firmy lub instytucji. Istnieją także metody mniej „etyczne”, bowiem niektóre firmy oferują sprzedaż głosów. Cena? Ta zależy od ilości, jaką chcecie kupić, ale generalnie zawsze jest to kilka PLN/głos. To jednak nie koniec, bowiem walka o zwycięstwo w plebiscycie to prawdziwa bitwa, w której zaangażować należy różnego rodzaju „siły”. Chcecie dowiedzieć się, jak wygrać konkurs lub plebiscyt, w którym jesteście nominowani? Napiszcie do mnie i dowiedzcie się, jak wygrać plebiscyt online!

21 thoughts on “Jak wygrać głosowanie, konkurs lub plebiscyt w internecie?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *