Dlaczego moja kampania w social media nie przynosi efektów? Przecież robię wszystko tak jak konkurencja! Ile razy słyszałem to od swoich klientów… Tymczasem w tych dwóch zdaniach ukrywa się jeden z największych błędów, który popełnia wiele osób chcących profesjonalnie prowadzić marketing w mediach społecznościowych. Kopiowanie, kserowanie, ściąganie. To mogło być dobre, żeby zaliczyć kartkówkę w szkole. Tymczasem marketing online nie poddaje się schematom klucza odpowiedzi, bo go po prostu nie ma. Równocześnie internet nie wybacza podążania za schematami. Żeby stworzyć dobre posty, reklamy czy kampanie na Facebooku potrzebujecie pomysłu. Ja tych pomysłów mam tysiące. Dziś, całkiem za darmo, dam Wam kilka z nich! Ale uwaga, to tylko szkice – żeby zadziałały, trzeba wpuścić w nie ducha Waszego produktu, czy usługi.
Pomysł na kampanię na polubienia fanpage
Zdobycie nowych obserwujących na fanpage to marzenie wielu osób. Jak jednak sprawić, że na naszym fanpage pojawią się nowi followersi? Reklama to jedno. Ale co zrobić, żeby reklama mająca pozyskiwać lajki lepiej konwertowała?
Jeśli szukacie pomysłu na to, co może ściągnąć nowych fanów na Wasz fanpage, to spróbujcie postawić się w ich roli. Dlaczego mielibyście polubić jakiś fanpage? Dlatego, że zatrudnia fajniejszego grafika, który robi dobre reklamy? A może dlatego, że ma fajniejszego social media menagera, który wymyśla lepsze memy? To drugie już prędzej. Ile jednak można oglądać memy… Robiąc kampanię, która ma pozyskać nowych fanów na Facebooku, pomyślcie o tym, dlaczego ktoś ma wykonać wysiłek w postaci kliknięcia przycisku „obserwuj”. Pamiętajcie jednak, że nie chodzi o pojedynek na treści tylko o sprzedaż. Lajki nie sprzedają, a klienci nie chcą oglądać tylko treści sprzedażowych. Dlatego za Waszym pomysłem na kampanie pozyskującą polubienia fanpage powinno kryć się coś, co realnie Was reprezentuje lub jakaś wartość dodana. Jednym z moich klientów jest genialny nauczyciel, który sprzedaje kursy maturalne. Tym, co wyróżnia go wśród konkurencji, jest wizerunek. Daleko mu do belfra, a bliżej do kumpla, który pomoże oraz klepnie po ramieniu. Ten człowiek bardzo spokojnie i obrazowo wytłumaczy nawet najbardziej skomplikowane zadania. Pokazanie takiej twarzy klienta przyniosło mu realną korzyść w postaci nowych obserwatorów, których on już samodzielnie zamienił na klientów!
Pomysł na kampanię sprzedażową w social media
Skoro mowa o klientach, to porozmawiajmy o pomysłach na kampanię sprzedażową w social media. Jak stworzyć post na Facebooku, który sprzedaje? Warto postawić na schemat, o którym mówią eksperci od psychologii sprzedaży. Pokażcie, że Wasze produkty ktoś kupuje, a także dlaczego to robi. Poproście kilku klientów o opinie oraz zgodę na ich wykorzystanie. Postarajcie się jednak, żeby opinie te nie były prostym stwierdzeniem „fajny produkt, dobra cena”. Tym, co najlepiej sprzedaje i uwiarygadnia jakość produktu czy usługi, są odpowiedzi na pytania lub problemy, które często stawiają Wam klienci. Żeby zdobyć takie cenne dla Was opinie, możecie przygotować formularz, który prześlecie kupującym z prośbą o wypełnienie. Nie zapomnijcie o gratyfikacji (może to być zniżka czy mały prezent) w zamian za dokładne wypełnienie ankiety. Odpowiedzi z formularza możecie potem wykorzystać w kampaniach sprzedażowych w mediach społecznościowych. Jeśli nie macie możliwości przygotowania ankiety, to przeanalizujcie swoją korespondencję z klientami lub po prostu zapytajcie ich sami! Jeśli nie wiecie, jak się do tego zabrać, to przeczytajcie mój wpis na temat sprzedaży przez Messenger.
Kiedy już zbierzecie dane, możecie przygotować kampanię sprzedażową na Facebooku lub Instagramie z opiniami. Taka treść o wiele bardziej przyciągnie uwagę i zachęci do kliknięcia niż standardowe stwierdzenie „najlepszy produkt”. W ramach kampanii sprzedażowej możecie też rozważyć stworzenie serii postów, w które uwypuklą zalety Waszej oferty.
Pomysł na kampanię na Instagramie
Instagram to specyficzne środowisko, które rządzi się innymi zasadami niż Facebook. Kampania reklamowa na Instagramie musi zatem nie tylko przykuć uwagę odbiorców, ale też być zgodna z wymogami portalu. Pamiętajcie, że nie zasponsorujecie tak zwanej „karuzeli”, czyli posta składającego się z kilku zdjęć. Zatem w kampaniach reklamowych na Instagramie postawcie na pojedyncze zdjęcia lub filmy. Tu zadanie jest trochę trudniejsze, niż w przypadku Facebooka, bo jeśli chcielibyście wykorzystać schemat opisany w akapicie powyżej, to musicie mieć także zdjęcie klienta lub produktu, którego on używa. Jeśli zdecydujecie się na tę formułę, to koniecznie pamiętajcie o pozyskaniu zgody klienta na wykorzystanie jego wizerunku! Ja mam dla Was jednak inną propozycję na kampanię na Instagramie, którą możecie wdrożyć od ręki. Odejdźcie od schematu ładnych „instagramowych” zdjęć i postawcie na małe infografiki, które opowiedzą w kilku (maksymalnie 5 punktach) o zaletach produktu lub problemach, które jego zakup rozwiązuje. Infografiki takie świetnie wpisują się w instagramowy trend porad i wszelakich „podsumowań”. Z pewnością widzieliście tego typu treści na instagramowych profilach trenerów czy firm cateringowych. Odrobina zaangażowania i macie gotowy pomysł na kampanię instagramową.
Pomysł na kampanię zwiększającą ruch na stronie internetowej
Jeśli Waszym celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej, to możecie osiągnąć go również przez kampanię na Facebooku lub Instagramie. Jednym z pomysłów na to, żeby kampania rozliczana w formule CPC (cost per click, czyli taka, gdzie płacicie Facebookowi za kliknięcie) była skuteczniejsza lub bardziej atrakcyjna, jest hub informacyjny. Skoro jesteście ekspertami w branży, to wykorzystajcie ten fakt (jak wykorzystać taki atut w komunikacji z klientem napisałem we wpisie, który linkuję dwa akapity wyżej). Po raz kolejny postarajcie się o to, żeby Wasza reklama oferowała odbiorcom jakąś wartość dodaną. Może to być na przykład porcja wiedzy, wiadomość czy komentarz do aktualnej sytuacji w branży. Doskonałym wsparciem dla takiej kampanii jest firmowy blog (tu przeczytacie o tym, jak pisać firmowego bloga). Pamiętajcie, że pierwsze odwiedziny klienta na stronie internetowej nigdy nie równają się zakupowi. Żeby sprzedać produkt, musicie klienta oswoić ze sobą. Najlepiej to zrobić poprzez kampanię remarketingową.
Pomysł na kampanię remarketingową
Kampania remarketingowa to klucz do sukcesu sprzedażowego. Rozmawialiśmy już o kampaniach sprzedażowych. Ich doskonałym uzupełnieniem jest remarketing. Piksel Facebooka to potężne narzędzie, które pozwala na tworzenie zawansowanych kombinacjigrup odbiorców. Grupy te z kolei pozwalają Wam na trafienie z przekazem reklamowym w samo sedno. Jeszcze opowiem Wam, jak zrobić remarketing na Facebooku. Dziś jednak podpowiem, że doskonałym generatorem kliknięć w ramach kampanii remarketingowej są wszelkiego rodzaju oferty. Oferta taka może przybrać formę zniżki, prezentu czy kodu rabatowego. Oczywiście zdaję sobie sprawię, że często nie jest to takie proste, jak mogłoby się wydawać. W końcu każdy chce zarobić jak najwięcej! Robiąc kampanię remarketingową, zastanówcie się, co moglibyście zaoferować klientom. Nie zawsze musi to być bonus mający wartość materialną!
Jak robić dobre kampanie w social media?
Jak pewnie zdążyliście się zorientować, kluczem do dobrej kampanii na Facebooku lub Instagramie jest unikalny pomysł. Te, które zaprezentowałem w tym wpisie, to zaledwie kilka z setek pomysłów, które wdrożyłem dla swoich klientów. Kampanie w social media robię od dekady. Kolejną mogę zrobić dla Was lub z Wami!
1 komentarz
Freelancer social media · 15 lipca 2023 o 19:01
[…] drugie to już kwestia indywidualna. Nie istnieje jedna ścieżka czy case study skąd brać pomysły na kampanie social media (choć w linku prezentujemy Wam kilka naszych autorskich pomysłów). Mamy dla Was jedną […]