O czym pisać na blogu? To pytanie, z którym często klienci zwracają się do mnie w czasie konsultacji czy szkoleń. Wiele firm czy freelancerów zakłada blogi. I bardzo słusznie, bo to jedna z najlepszych metod pozyskiwania ruchu i klientów. Niestety często przygotowując się do konsultacji odwiedzam blogi klientów, na których znajdują się zaledwie dwa lub trzy wpisy. Co jest największym problemem w pisaniu bloga? Oczywiście dobór tematów oraz pomysłów na nie. Inną kwestią jest zamienienie ich na dobry tekst blogowy. To jednak temat na zupełnie inne rozważania. Dziś opowiem Wam o tym, o czym możecie pisać bloga, niezależnie od branży w jakiej działacie.
Do czego potrzebny jest blog na stronie internetowej?
Zacznijmy jednak od podstaw, czyli do wyjaśnienia do czego potrzebny jest blog na stronie internetowej. To pozwoli łatwiej zrozumieć Wam dalszą część tekstu. Wiele firm zakłada bloga dlatego, że jest on często wymieniany jako marketingowe „must have”. To prawda, posiadanie bloga ma wiele zalet. Oto kilka z nich.
Zalety posiadania bloga na stronie internetowej:
– blog dodatkowo pozycjonuje stronę i ma znaczący wpływ na SEO;
– artykuły na blogu pozwalają na użycie na stronie oryginalnych słów kluczowych;
– dodatkowo w artykułach na blogu możecie bez problemu użyć wielu tak zwanych long tail phrases, które, nawet jeśli nie są często wyszukiwane, generują wyszukania o bardzo wysokiej wartości i konwertują na klientów z o wiele większym prawdopodobieństwem;
– blog to także doskonały generator contentu do social media – dzięki temu do swojego planu publikacji w social media możecie dołączyć linki do autorskich artykułów;
– artykuły na blogu budują wizerunek ekspercki, co jest ważne nie tylko z punktu widzenia sprzedaży, ale także na przykład budowania marki osobistej – pomagają w tym wspomniane long tail keywords;
– blog to także fantastyczny pretekst do nawiązywania współpracy na przykład poprzez wymianę tekstami czy linkami;
– i najważniejsze: blog na stronie internetowej oraz zamieszczane na nim teksty blogowe należą tylko i wyłącznie do Was i nie podlegają żadnym algorytmom, banom czy regulaminom portali społecznościowych. Nikt Wam bloga nie zamknie, nie skasuje czy nie zbanuje.
O czym można pisać artykuły na blogu?
Skoro już wiemy, jakie są plusy posiadania bloga, przejdźmy do głównej części programu, czyli omówienia tego, o czym możecie pisać artykuły na blogu. Punkty, które wymieniłem powyżej, nie pojawiły się w tym artykule blogowym przez przypadek. Posłużą nam jako punkty na mapie stworzenia planu publikacji treści na Waszych blogach. Poniżej zaprezentuję Wam powody, dla których możecie zainteresować się konkretnym rodzajem wpisu, a także propozycje takich wpisów, które pomogą Wam zrealizować konkretny cel.
Artykuły blogowe, które mają pozycjonować
Jeśli chcecie, żeby artykuły zamieszczane na Waszym blogu służyły pozycjonowaniu, to powinniście zacząć od przygotowania strategii słów kluczowych. W tym wypadku każdy z blogowych wpisów powinien zawierać słowa kluczowe lub wspomniane wcześniej long tail phrases. Oczywiście tego typu frazy powinien zawierać każdy wpis, który zamieszczacie na swoim blogu. Tak jak wpis, który czytacie w tej chwili opierający się na słowach kluczowych takich, jak: artykuł blogowy, artykuł na blogu, blog firmowy, blog. Ten wpis zawiera także long tail keywords, którymi są np. o czym pisać na blogu czy blog na stronie internetowej. Artykuły, które mają Was pozycjonować i skupiać się na konkretnych frazach, nie mogą być jedynymi tekstami, jakie publikujecie. Mogą one jednak pojawiać się raz na jakiś czas, szczególnie na początku Waszej blogowej przygody. Starajcie się regularnie zasilać blog firmowy odpowiednimi słowami kluczowymi. Jeśli chcecie je rozszerzyć to warto skorzystać z analizy strony poprzez Google Search Console. Pozwoli Wam to uświadomić sobie na podstawie jakich zapytań znajdują Was odwiedzający bloga.
Artykuły blogowe, które budują wizerunek eksperta
W budowaniu wizerunku eksperta pomoże Wam pisanie na tematy, które interesują Waszych klientów. Ważne jest jednak to, żeby teksty się wyróżniały. Jest to istotne z dwóch powodów. Po pierwsze Google coraz częściej podkreśla, że z algorytmem wyszukiwarki o wiele lepiej radzą sobie unikalne teksty prezentujące rozwiązania konkretnych problemów. Po drugie, skoro jesteście ekspertami, to znacie się na swojej robocie i potraficie wypowiedzieć się właściwie na każdy temat. Nie bójcie się tematów unikalnych, o których nikt nie pisze! Sam najwięcej ruchu generuję z artykułów blogowych, w których pewne tematy poruszyłem jako jedyny w branży! Byłem zaskoczony, kiedy sprawdzałem wcześniej frazy takie jak „mentoring social media”, „pomysły na kampanie w social media” czy „sprzedaż przez Messenger”. W końcu są to tematy, które regularnie poruszam na konsultacjach i o które pytają mnie sami klienci. Stąd lekcja dla Was. Pamiętajcie, że nie możecie wzorować się na tym, co robi konkurencja. Tym bardziej, że w branży marketingu online króluje niestety tendencja do ściągania. Prawdziwy ekspert zna meandry swojej branży, ma swoje zdanie i nie boi się go wyrazić!
Artykuły blogowe, które komentują aktualne wydarzenia lub sytuacje w branży
Skoro chcecie być ekspertem, to możecie chcieć pozycjonować się na komentatora pewnych zjawisk. Wasze artykuły blogowe mogą być odpowiedzią na wydarzenia w branży – mogą nawiązywać do sytuacji na rynku, komentować ją, pokazywać Wasz punkt widzenia. To szczególnie cenne dla klientów, którzy często mają wrażenie, że coraz więcej osób, które promują się w internecie, to po prostu amatorzy, którzy wykorzystują siłę internetu. Na tym tle mogą wyróżnić się osoby, które nie boją się własnego zdania, są na bieżąco i wiedzą, jak skomentować aktualne trendy. Tym bardziej, że nawiązywanie do aktualnie popularnych tematów może pozwolić przebić się Wam z tekstami do zakładki Google News, która poleca użytkownikom aplikacji Chrome artykuły na tematy podobne do tych, które czytali w ostatnich dniach.
Artykuły blogowe, które prezentują nowości w firmie
Internet to w ogóle jeden wielki wyścig o bycie na bieżąco. Przykładowo praca w marketingu online to ciągła nauka, studiowanie bloga Google czy Facebooka, czytanie Twittera i obserwacja trendów. Ja na tej podstawie buduję produkty, o których później piszę w swoich blogowych tekstach. Wy z kolei możecie potraktować mój przykład jako inspirację do pisania na blogu firmowym o nowościach czy premierach. Mam wielu klientów, którzy zamawiają u mnie teksty komentujące premiery w ich ofercie. Pamiętajcie, że jeśli chcecie walczyć o pozycję na rynku i w internecie, to po prostu musicie być na bieżąco. Bycie na bieżąco kształtuje też Wasze zarobki. Stąd biorą się miedzy innymi ceny usług w branży social media.
Gościnne wpisy blogowe i artykuły
Jeśli jesteście ekspertami w branży, to nie zdziwcie się, że z czasem zaczną się do Was odzywać konkurenci czy właściciele agencji SEO, a nawet dziennikarze. Do mnie bardzo często piszą właściciele agencji SEO z propozycjami współpracy. Z kolei klientów, dla których piszę bloga o lampach na owady, zaprosiła ostatnio do współpracy Gazeta Wyborcza, która będzie przygotowywała drukowany dodatek na ten temat. Tylko od Was zależy czy skorzystacie z takich propozycji współpracy i co wyniesiecie dla siebie. Możliwości jest wiele, jeśli jesteście ciekawi, z których korzystam ja, to zapytajcie w komentarzu. Jak widzicie, odpowiedź na pytanie: „O czym pisać bloga” może zająć kilka wpisów blogowych.
2 komentarze
Kelly · 21 września 2021 o 17:51
Ciekawe!
Jak nazwać biznes w internecie? - Konsultacje social media · 28 lipca 2021 o 12:08
[…] każdej poważnej strategii marketingu online. Wspominałem już wielokrotnie o tym, czemu pisanie bloga jest tak ważne dla widoczności firmy w wyszukiwarce. Dlatego często podpowiadam klientom, […]