fbpx

Jak nazwać biznes w internecie?

Jak nazwać swój biznes w internecie? Ja też stanąłem kiedyś przed koniecznością odpowiedzi na to pytanie. Jak widzicie skończyło się na Konsultacje Social Media i była to najlepsza z możliwych decyzji. W moim przypadku sprawa była jednak prosta. Jako pierwsza osoba w Polsce oferowałem usługi konsultacyjne i doradcze z zakresu mediów społecznościowych i marketingu online. Wystarczyło po prostu wyartykułować to, co mam do sprzedania. Wiem jednak, że wiele osób ma problem z nazwaniem sklepu internetowego czy działalności prowadzonej w internecie. Z tej okazji mam dla Was kilka porad na temat tego, jak nazwać biznes prowadzony w internecie.

jak nazwać sklep internetowy

Czemu nazwa biznesu w internecie jest ważna?

Zacznijmy od tego, dlaczego nazwa prowadzonego w internecie biznesu jest tak ważna. Po pierwsze, nazwa to coś, co Was reprezentuje. Gdyby tak nie było, to po prostu każdy sklep nazywałby się „Sklep”, a każdy salon fryzjerski byłby tylko „Fryzjerem”. Dobra nazwa biznesu pozwala wyróżnić się z tłumu (na wielu poziomach). Może też oddać charakter prowadzonej działalności czy wręcz osoby, która za nią stoi. W ten sposób powstała na przykład nazwa Prezents.pl, którą podpowiedziałem mojej klientce, Magdzie. To jedna z najbardziej przebojowych i szalonych osób, z jakimi współpracowałem. Jej copywriting to coś niesamowitego, a sposób w jaki buduje opowieść jest jednym z najlepszych jakie widziałem wśród „niezawodowych” copywriterów. Słówko „prezents” było tylko żartem, który nawiązywał do stylu jej wypowiedzi. Żart przerodził się w pełnoprawną nazwę. Tak właśnie wygląda współpraca ze mną!
Nazwa biznesu prowadzonego w wirtualnej rzeczywistości ma także gigantyczny wpływ na jego pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google. Nie zapominajcie o pozycjonowaniu, bo to chyba najważniejszy element promocji w internecie.
Nazywanie produktów, stron internetowych, biznesów itp. nosi w branży potoczną nazwę namingu. Warto o tym wiedzieć, bo na rynku działa coraz więcej specjalistów, których domeną jest właśnie naming. I choć spotkałem się z opiniami, że to płacenie za wymyślenie jednego zdania, to twardo będę uważać, że wymyślanie nazw i kreatywność to dokładnie taki sam towar, jak każdy inny. Skoro nie umiesz zrobić czegoś samodzielnie, zleć to ekspertom!

Jak nazwać sklep internetowy?

Bardzo często zgłaszają się do mnie klienci, którzy prowadzą lub otwierają sklepy internetowe. Nazwy sklepów online często nie powalają. Widziałem biznesy nazwane od imienia potomstwa, małżonka, a nawet ukochanego pieska. Sympatycznie, ale kompletnie nieskutecznie. Aż nasuwa się tutaj skojarzenie z popularnymi w pierwszych latach polskiego kapitalizmu Janexami, Polbutami i innymi podobnymi tworami. Nie tędy droga, mamy 2021 rok! I choć często spotykam się z nazwami inspirowanymi dużymi markami online np. poprzez dodanie rozszerzenia „fy”, do czego inspiracją jest Spotify, czy „Tube” (tu skojarzenie aż nadto jasne), to i takim pomysłom powiem nie. Pamiętajcie o tym, że czasem w internecie najprostsze pomysły są najlepsze! Szukając nazwy dla sklepu internetowego starajcie się uprościć wszystko do minimum i już na poziomie nazwy zaznaczyć, czym się zajmujecie i czego mają prawo oczekiwać od Was klienci. Możecie na przykład wykorzystać w nazwie swojej firmy słowa, które jednoznacznie określają działalność np. fryzjer, piekarnia. Nie bójcie się tego! Skoro działacie w internecie, to pamiętajcie, że nowy klient trafi do Was po frazach, które automatycznie kojarzą mu się z jakąś branżą lub usługą. Starajcie się maksymalnie upraszczać, ale nie zatracajcie przy tym charakteru, jak w przypadku opisywanego powyżej przypadku prezents!

Jak nazwać bloga?

Będąc przy nazewnictwie sklepu internetowego, warto zatrzymać się przy nazwach dla blogów. W końcu blog to obowiązkowy składnik każdej poważnej strategii marketingu online. Wspominałem już wielokrotnie o tym, czemu pisanie bloga jest tak ważne dla widoczności firmy w wyszukiwarce. Dlatego często podpowiadam klientom, żeby… nie kombinowali z nazwami blogów firmowych! Zdarza się, że samo stworzenie subdomeny „blog” jest wystarczającym rozwiązaniem. Z drugiej strony realizowałem kampanie, które miały na celu stworzenie w ramach bloga zupełnie odmiennej nazwy. Dzieje się tak często kiedy np. firmy prawnicze, mające zakaz reklamowania się, tworzą blogi eksperckie mające na celu pozyskiwanie ruchu i promowanie działalności pod płaszczykiem bloga z poradami. W takich wypadkach warto pomyśleć nad oddzielną domeną i oczywiście nazwą. Może ona nawiązywać do tematyki, którą poruszamy, może też być zbudowana na bazie hasła, które promować będziemy w social media.

Jak nazwać konto na Instagramie?

No właśnie, nazwa profilu w social media! Z wyborem nazwy mierzą się też osoby, które zakładają konta na Instagramie. W tym wypadku warto mieć na uwadze, czy będzie to nasze jedyne konto na Instagramie. Osoby, z którymi pracuję budując markę osobistą na Insta, wiedzą że prowadzenie z sukcesem tego kanału może wymagać posiadania więcej niż jednego konta. Dlatego rozważając, jak nazwać konto na Instagramie, pomyślcie o tym, co tak naprawdę ma ono Wam przynieść. Czy ma być to Wasze główne konto, czy może ma być jednym z kont, które stworzą Waszą sieć. Warto przy tym pamiętać, że aplikacja wciąż się zmienia. Niedawna informacja na temat możliwości korzystania z Instagrama za pomocą komputera to kolejny krok na pewnej biznesowej drodze marki. Jej ważnym elementem jest coraz bogatsza możliwość pozycjonowania się. Jeśli interesuje Was ten temat, to koniecznie przeczytajcie mój artykuł na temat pozycjonowania w social media.

Jak nazwać profil na Facebooku?

Sytuacja ma się podobnie z profilem na Facebooku. Tutaj także bardzo dużo dzieje się w temacie pozycjonowania oraz możliwości pokazania swojej marki w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo pamiętajcie, że linki z FB wyskakują jako wyniki wyszukiwania Google! Wybierając nazwę zarówno dla profilu na Facebooku, jak i Instagramie, warto nie poddawać się chwilowym trendom. Co prawda w obu przypadkach nazwę tę możecie zmienić. Ale administracja portalu znacząco utrudniła ten proces, żeby zapobiegać tworzeniu farm lajków. W związku z tym zmiana nazwy profilu na Facebooku może być trudna. Doradzałem w tym procesie towarzystwu zrzeszającemu lekarzy jednej ze specjalności. Sam proces zmiany zajął moment, ale nasze przygotowania do niego trwały kilka dni. Pamiętajcie także, że zarówno Instagram, jak i Facebook blokują pewne nazwy. Pod górę mają firmy z branży kredytowej, sprzedające CBD czy produkty z konopi. Zakazane praktyki na Facebooku to temat na inny wpis. Wy komponując swoją nazwę dla fanpage pamiętajcie też o tym, żeby była ona zgodna z tym, jak nazywa się Wasz sklep internetowy, blog czy po prostu strona. Zdarzyło mi się (serio!) wiele przypadków, w których pracę z klientem rozpoczynałem od ujednolicania nazw profili!
Jeśli potrzebujecie porady w nazewnictwie biznesu prowadzonego w internecie, to jestem do dyspozycji. Spotkajmy się na konsultacje, które zmienią Wasze spojrzenie na to, jak wygląda internet!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *