Z pewnością widzieliście w swoim feedzie na Instagramie podobny tekst, jak „skomentuj, a wyślę Ci wiadomość”. Albo „zostaw komentarz o treści X, a wyślę Ci materiały”. To ostatnio coraz częściej spotykane call to action, które łączy w sobie dwa socialmediowe trendy. Jeśli działanie tego mechanizmu to dla Was przysłowiowa czarna magia, to ten wpis pozwoli Wam go zrozumieć. Jak zamienić komentarz na Instagramie w wiadomość prywatną? Mówimy: sprawdzam!
Wiadomość prywatna na Instagramie za komentarz
Zacznijmy od opisania samego schematu działania. Jest on banalnie prosty. Osoba lub firma publikuje post, w którym opowiada o jakimś rozwiązaniu. Może to być prosty trick, przepis na świąteczne danie, scenariusz Reelsa czy nowy produkt. Ważne jest to, że w samym poście nie jest ujawniana cała tajemnica. W treści posta podkreślony jest za to fakt, że sekret poznają tylko osoby, które pozostawią komentarz pod konkretnym postem na Instagramie. W nagrodę za komentarz twórca lub właściciel profilu odezwie się do komentującego w wiadomości prywatnej wysyłając obiecaną „nagrodę” czy poradę.
Wiadomość w odpowiedzi na komentarz na Instagramie − jak to działa?
Teoretycznie wszystko wydaje się proste. Wystarczy reagować na każde powiadomienie o komentarzu na Instagramie i wysyłać wiadomość. Prosta robota „organiczna”, jak to mówimy w branży. Co jednak jeśli takich komentarzy jest więcej niż kilka? Przecież niektóre konta mają gigantyczne zasięgi, a każdy post można zasponsorować (o reklamie na Instagramie przygotowaliśmy dla Was oddzielny artykuł). Odbiorcy mogą też zamieszczać komentarze o każdej porze! Jeśli choć raz wzięliście udział w podobnej akcji, to z pewnością zauważyliście, że wiadomość w odpowiedzi na komentarz jest wysyłana właściwie od razu. Co się za tym kryje?
Co się za tym kryje? Zwiększanie zasięgów na Instagramie przez komentarze i wiadomości
Wracamy do wspomnianego nakładania się dwóch trendów. Pierwszym z nich jest komunikacja bezpośrednia z odbiorcami. Instagram do dawna powtarza, że to właśnie ona jest jednym z kluczy do zwiększenia zasięgów organicznych. Wymienianie wiadomości prywatnych (tzw. DM) z klientami ma realny wpływ na zwiększanie zasięgów. Podobnie sprawa ma się z tym, co dzieje się pod postem. Skupiając się na serduszkach, czyli Insta polubieniach, zapominamy o czymś jeszcze.
Instagram a zasada wzajemności Cialdiniego
Każdy komentarz na Instagramie jest na wagę złota, nie tylko z wizerunkowych powodów. Widzicie zatem, skąd popularność takich akcji! Warto przy tym dodać jeszcze jeden czynnik. Osobie, z którą skontaktowaliście się i której daliście prezent lub darmową poradę, ciężko czasem jest odmówić skorzystania z usługi. Działa tutaj znana z Cialdiniego zasada wzajemności. Mówi ona, że trudniej jest odmawiać jeśli dostało się wcześniej coś os osoby, która składa propozycję. Ten mechanizm wykorzystywany jest w całym marketingu, a jego najbardziej jaskrawy przykład to opisywany przez nas system.
Co się za tym kryje? Automatyzacja
Wiemy już po co. Teraz pozostaje odpowiedź na pytanie: jak? Tutaj zajmiemy się drugim trendem, czyli automatyzacją. Na rynku od dawna jest dużo rozwiązań pozwalających na automatyzację działań social media. Wystarczy zerknąć na planery dostępne w META Business Suite. Ich zewnętrznym odpowiednikiem jest np. Hootsuite. Sam Menadżer Reklam jest także narzędziem częściowo automatyzującym działania marketingowe. Na szczycie tej listy znajdują się automatyzacyjne „kombajny”. Hubspot czy polski SALESmanago to platformy pozwalające na wykonywanie dziesiątków skomplikowanych akcji i ich automatyzowanie. Gdzie tutaj miejsce na wysyłanie wiadomości?
Manychat
Narzędziem, z którego najprawdopodobniej korzysta najwięcej osób, jest Manychat. To zaawansowane rozwiązanie pozwalające na tworzenie tak zwanych workflows. Jeden z zaprojektowanych przez nas możecie zobaczyć na screenie poniżej. Każdy taki workflow działa na podpiętym przez Was koncie social media. W wersji darmowej aplikacji możecie wykonać do 1000 akcji miesięcznie. W wersji płatnej, która kosztuje 15 USD, limit znika. Czy 1000 to mało? Wszystko zależy (ach, to ulubione branżowe powiedzonko!). Jeśli prowadzicie mały biznes lub konto hobbystyczne, to pewnie prędko nie przekroczycie 1000 rekordów. Jeśli działacie agencyjnie i dużo inwestujecie w reklamy, to 1000 może szybko okazać się liczbą zbyt małą.
Manychat − jak ustawić odpowiedź na komentarz na Instagramie
Nie możemy zostawić Was bez podpowiedzi, jak to ustawić. Po wstępnej konfiguracji i podpięciu konta musicie stworzyć swój pierwszy workflow. Znajdziecie go w zakładce „Automation”. Tam wystarczy kliknąć przycisk „New Automation”. W kolejnym kroku możecie skorzystać z proponowanych przez system przygotowanych ścieżek działania. My jednak zawsze tworzymy ścieżkę od nowa, wybierając przycisk „start from scratch”.
W kolejnym kroku decydujecie, czy chcecie działać na profilu na Facebooku czy Instagramie, a w jeszcze kolejnym jaka automatyzacja Was interesuje. Jak widać na załączonym screenie, macie ich do wyboru kilka. My wybieramy oczywiście opisywaną w artykule opcję. W kolejnym kroku musicie zdecydować, czy ścieżka będzie dotyczyć konkretnego posta lub Reels (ta opcja dostępna jest w wersji darmowej), czy każdego z postów. Tutaj też określicie, na jakie słowa ma reagować system. Na załączonym przykładzie są to słowa „konsultacje” oraz „social media”. Wy oczywiście możecie wybrać dowolne słowo!
Tworzenie workflow w Manychat
Większość schematów, które analizowaliśmy na potrzeby tego tekstu było dość prostych. Po zostawieniu komentarza pod postem na Instagramie do komentującego wysyłana jest przygotowana wcześniej wiadomość. Ta, którą prezentujemy na screenie, zawiera link do naszego poradnika o bezpieczeństwie social media. Link można zamieścić w treści lub pod postacią klikalnego przycisku.
Jeśli chcecie podzielić się z użytkownikiem plikiem np. PDF, to możecie po prostu zalinkować odpowiednią ścieżkę do pliku na Waszej www. Oczywiście opisany przykład jest najprostszym z możliwych. Nawet w wersji bezpłatnej możecie zbudować o wiele bardziej skomplikowany zestaw zdarzeń. Na przykład w pierwszej wiadomości możecie zadać pytanie i podać odpowiedzi w postaci klikalnych guzików. Kliknięcie różnych odpowiedzi wywołuje różne akcje i prowadzi odbiorcę w różne miejsca. Żeby dodać procesowi naturalności, można skorzystać z opcji „smart delay”, która pozwala na utworzenie opóźnienia w wysyłaniu wiadomości. Daje to wrażenie, że koresponduje się z żywym człowiekiem. Prawie słychać stukanie palcami o ekran smartfona!
Skomentuj, a odezwę się do Ciebie!
Opisany schemat jest tylko najpopularniejszym rozwiązaniem, do którego można użyć Manychat. Narzędzie to może być również użyte jako wzbogacenie kampanii na Messenger. W tym wypadku na ostatnim etapie tworzenia kampanii na wiadomości ustawiacie nie szablon przygotowany w Menadżerze Reklam tylko ten z Manychat. Robicie to kopiując kod JSON, który dostępny jest dla wszystkich automatyzacji zawierających wiadomości prywatne. Proste i przyjemne. Jeśli chcecie, żebyśmy Was tego nauczyli lub wyjaśnili więcej tajemnic związanych z tego typu rozwiązaniami, to… zostawcie poniżej komentarz! Nie odpowie na niego system tylko nasz pracownik. U nas automatyzacja działa tylko w kampaniach, na każdym innym etapie rozmawiacie z żywymi ekspertami od social media.
PS. A skoro już jesteśmy przy wymienianiu wiadomości z klientami to sprawdźcie też nasz artykuł o sprzedaży przez Messenger.
0 komentarzy