fbpx

Montowanie rolek na Instagram to jeden z najgorętszych tematów w świecie social media w ostatnich miesiącach. Nowa funkcja na Instagramie mająca na celu zdetronizowanie TikToka sprawiła, że Polacy (i nie tylko) ruszyli do montowania własnych krótkich filmików. Czy Insta Reels to serio klucz do sukcesu? Jak kręcić rolki i zainteresować grupę docelową swoimi treściami? Jak montować swój content, by zwiększyć zasięgi? Ten tekst ma charakter typowo poradnikowy. Zapraszamy do lektury!montowanie rolek instagram

Czym są Insta Rolki?

Zacznijmy od podstaw. Rolki, inaczej Reels, to krótkie mające 60 sekund filmy, które publikowane są na Instagramie. Instagram Reels szybko zyskały na popularności, bo przez jakiś czas wydawały się obchodzić algorytm i dawać profilowi swoiste turbodoładowanie. Według wielu ekspertów wystarczyło opublikować reels na Instagramie, by zaczęły dziać się cuda. Niestety to trochę mit, o czym opowiemy w dalszej części tekstu. Wróćmy jednak do tego, czym są rolki na Instagramie. To nie tylko krótkie filmiki, ale często też cała koncepcja, która potrafi być jednak myląca! Wiele osób, chcących się wypromować uważa, że dobra rolka to taka, na której odbywają się różnego rodzaju tańce, wygibasy i inne popisy autora. To błąd, bo Reels mają przede wszystkim angażować. Ach i pamiętajcie, że maksymalny czas trwania rolki, takiej która ma serio angażować, to około 15-20 sekund!

Jak działa algorytm Instagram Reels?

Algorytm Instagram Reels omawialiśmy już w zalinkowanym artykule. Przypomnijmy jednak podstawową zasadę, którą powtarzamy na wszystkich szkoleniach i konsultacjach: najważniejszy jest odbiorca oraz jego emocje. Możecie dodać 1000 efektów i przejść, udostępniać śmieszne memy, nagrywać filmy na bazie własnego dźwięku. Ale bez dobrego pomysłu nigdy nie traficie do serc i świadomości odbiorców (zarówno na Insta, jak i TikToku). Przypomnijmy, że format rolki stworzono po to, żeby angażować. Pozyskanie nowych obserwujących ma być efektem, który z takiego zaangażowania wyniknie. Zatem klucz tkwi w treściach, a narzędzia, o których zaraz Wam opowiemy, mają tylko pomóc zmontować Wam materiał nakręcony do Reelsów.

montowanie rolek instagram

CapCut – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz – fajnycontent.pl

Montowanie rolek na Instagramie

Podstawą montażu wideo może być sama aplikacja Instagram. Daje ona użytkownikom mały kombajn do tworzenia rolek. Dla wielu osób takie rozwiązanie jest optymalne. Najprostszą metodą na stworzenie Reelsa jest wejście na swój profil Insta, a następnie wybranie przycisku „plus”. Często znajduje się on w prawym górnym rogu ekranu we wspomnianej zakładce na profilu. Po jego wybraniu można nie tylko kręcić, ale także sklejać ze sobą przygotowane wcześniej materiały (zarówno filmy, jak i zdjęcia).W tym miejscu rolki umożliwiają nagrywanie i edytowanie krótkich filmów. Do wyboru mamy masę efektów, nakładek, możliwość dodania muzyki oraz remiksowania. Na koniec nie pozostaje nic innego, jak opublikować na Instagramie stworzony tak materiał.

montowanie rolek instagram

CapCut – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz – fajnycontent.pl

Programy do tworzenia rolek i TikTok

Oczywiście, żeby Wasze Insta Reels były atrakcyjniejsze oraz bogatsze warto wyjść poza nagrywanie i edytowanie klipu za pomocą aplikacji macierzystej. Na rynku dostępnych jest wiele programów, które pomagają montować nie tylko instagramowe rolki, ale też filmy na TikTok czy YouTube. Darmowe appki do montażu mocno namieszały w temacie produkcji i trochę zmieniły zasady gry. Poniżej polecamy Wam aplikacje, które doskonale sprawdzą się zarówno w przypadku rolek, jak i Instastories czy innych materiałów video. Ich dostępność sprawiła, że montaż filmików na Facebooku i Instagramie zmienił trochę zasady gry w mediach społecznościowych.

montowanie rolek instagram

VN Video Editor – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz – fajnycontent.pl

CapCut – jak publikować instagramowe rolki jak najlepsi

Na 100% widzieliście Instagram Rolki, na których bohaterowie nagle znikają czy zmieniają dynamicznie tło. Te efekty osiągnąć można m.in za pośrednictwem darmowego programu CapCut. Aplikacja jest na tyle popularna, że na rynku dostępne są szkolenia z CapCut. Dzięki temu oprogramowaniu możecie nie tylko tworzyć bogate wizualnie rolki, ale także edytować wszelkie materiały video z myślą o swoim instastory czy reklamach na Facebooku. Dynamiczne przejścia, nakładki oraz prosta możliwość dodawania zewnętrznych grafik – za to użytkownicy pokochali CapCut. Warto tutaj dodać, że program w wersji trochę mniej rozbudowanej jest dostępny również na komputery. Dzięki temu można wykorzystać go do produkcji materiałów także z myślą o innych platformach.

montowanie rolek instagram

CapCut – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz – fajnycontent.pl

VN Video Editor – czym są Rolki bez szablonów!

Jedną z metod na usprawnienie produkcji i dystrybucji krótkich filmików jest korzystanie z szablonów. Część z nich oferuje Instagram, ale o wiele większy wybór znajdziecie w popularnej aplikacji VN Video Editor. Poza szablonami aplikacja pozwala dodawać naklejki czy korzystać z presetów z formatami obrazów dostępnych dla YouTube czy TikTok. Nagraniem można dowolnie manipulować: przycinać, zmieniać kolory czy nakładać ścieżki. Dla mniej doświadczonych użytkowników, którzy codziennie stają przed wyborem formatów, jakie oferuje natywnie Instagram, lekkim zaskoczeniem może być użycie tak zwanej „osi czasu”. Warto jednak zapoznać się z tym formatem, bo to właśnie on jest podstawą profesjonalnego montażu. Ale o tym za moment.

montowanie rolek instagram

VN Video Editor – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz

DaVinci Resolve – narzędzie do Ig Reels, Instastories, TikToka

„Rolki możesz montować też w programie dla profesjonalistów” – takie zdanie może zaskoczyć osoby, które lubią edytowanie w aparacie. Jednak o wiele więcej możliwości dają profesjonalne programy! A jeden z tych używanych przez najlepszych dostępny jest całkowicie za darmo! DaVinci Resolve to oprogramowanie, z którego korzysta większość twórców cyfrowych. Opierająca się na „osi czasu” aplikacja jest tak zaawansowana, że pełne nauczenie się jej obsługi może wymagać dłuższego czasu. Warto go jednak poświęcić, bo nawet obsługa podstawowych funkcji pozwoli Wam na nałożenie loga firmy na film i dodanie napisów do filmów zarówno na Instagramie, jak i innych platformach. Z pomocą Da Vinci sklejenie ze sobą kilku krótszych fragmentów filmów i dodanie dźwięków to także przysłowiowa bułka z masłem. Wystarczy zrozumieć, jak działa „timeline”  i zacząć dodawać elementy. Reszta przyjdzie z czasem. Uprzedzamy jednak – to najtrudniejszy w obsłudze program z omawianych w tym tekście.

Dobra rolka, czyli jak kręcić rolki, żeby ludzie je oglądali

Przygotowanie rolek powinniście zacząć od dobrego planu. Temat rolek jest bardzo gorący, ale niestety jego omawianie bardzo często ogranicza się do montażu i efektów. Tymczasem jeśli chcecie zwiększyć widoczność swojej marki (także osobistej), powinniście przede wszystkim postawić na pomysł! Czasami nakręcenie jednej przypadkowej sytuacji może Wam przynieść więcej zasięgu niż montowany godzinami materiał. Warto pamiętać o nieśmiertelnej zasadzie Hitchcocka „film musi zacząć się od trzęsienia ziemi”. Przyzwyczajeni do linearnej konstrukcji seriali i filmów, zapominamy, że Instagram mocno stawia na tzw. „zaangażowanie”. Jak najszybciej zaangażować oglądającego? W pierwszych sekundach dając mu powód do oglądania dalej! Naukowcy już dawno udowodnili, że najpopularniejsze książki i filmy to te, których zakończenia jesteśmy najbardziej ciekawi. Pisał o tym także Umberto Eco w posłowiu do „Imienia Róży”. Rolki to 60 sekund akcji, w której najlepsi opowiadają prawdziwe historie. Jednym z popularnych tricków, które możecie stosować, jest wmontowywanie końca filmu na jego początku, innym – montaż „ścinków” z kilku różnych rolek w formie „top 5”.

montowanie rolek instagram

VN Video Editor – edycja i screeny: Jakub Bińkiewicz – fajnycontent.pl

Reels na Instagramie: nagrywać, montować, wyświetlać, wypromować i… co dalej?

Mamy niestety wrażenie, że w ostatnich miesiącach wszyscy wpadli w swoistą pułapkę. W poszukiwaniu nowych followersów filmują na potęgę (z założenia rolki wyświetlają się głównie osobom nas nieśledzącym). Pamiętajcie, że marketing online to nie tylko video! Na szkoleniach powtarzamy: „Chcesz skutecznie promować swój biznes? Myśl o odbiorcach!”. Najpowszechniejszym błędem popełnianym przez osoby promujące konta na Instagramie jest popadnięcie w „rolkowe szaleństwo”.

Tymczasem krótkie video to tylko jedno z narzędzi w całej strategii marketingowej. Chcąc lepiej wykorzystać moc rolek wideo, pamiętajcie, żeby… nie skupiać się tylko na nich, a wykorzystać cały dostępny Wam arsenał opcji. Podstawa to użycie własnych materiałów zgodnie z oczekiwaniami odbiorców. A nie zastanawianie się czy kliknąć w aplikacji w prawym dolnym rogu czy lewym dolnym rogu.

Montowanie rolek Instagram porady

Jeśli poszukujecie porad dotyczących dystrybucji krótkich filmików w Internecie, to pamiętajcie, że możecie liczyć na nas nie tylko jeśli chodzi o Reelsy. W naszej ofercie mamy konsultacje z zakresu szeroko pojętych mediów społecznościowych, reklamy, strategii czy digital marketingu. Formuła ta została przygotowana, tak żeby odnalazły się z niej zarówno osoby początkujące, jak i zaawansowane. 

Jeśli od razu poszukujecie kogoś, kto zmontuje Wam Reels oraz inne materiały video to polecamy wspólpracę z Jakubem z fajnycontent.pl, który przygorzygotował ilustracje do tego artykułu i który wspiera naszych klientów w zakresie montażu.

 


Konsultacje Social Media

Profesjonalnie pomagamy z mediami społecznościowymi i marketingiem online. Ten i pozostałe artykuły powstały, na podstawie prawdziwych przypadków, z którymi spotkaliśmy się w pracy z klientami. Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy na temat poruszony w artykule, chcesz umówić konsultację lub potrzebujesz pomocy - napisz do nas

3 komentarze

Komentarz na Instagramie a wysyłanie wiadomości · 7 grudnia 2023 o 18:31

[…] opcję. W kolejnym kroku musicie zdecydować, czy ścieżka będzie dotyczyć konkretnego posta lub Reels (ta opcja dostępna jest w wersji darmowej), czy każdego z postów. Tutaj też określicie, na […]

Szkolenie social media · 11 maja 2024 o 12:48

[…] przygotowania i optymalizacji treści wideo na potrzebę Instagram Reels czy […]

Instagram Reels - Konsultacje social media · 11 maja 2024 o 12:48

[…] Obiecaliśmy, że napiszemy trochę o najgorętszym w tej chwili trendzie marketingu online i obietnicy dotrzymujemy. Krótko i na temat. Dziś opowiemy Wam o Instagram Reels! […]

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Konsultacje Social Media - elastyczny marketing online EST. 2017