fbpx

Reklama na Instagramie. Poradnik Instagram ads

Jak zrobić reklamę na Instagramie? Zawsze, kiedy prowadzimy szkolenia, pada to pytanie. Niestety, nie da się na nie odpowiedzieć jednym zdaniem. Samo opowiadanie o systemie reklamowym META to w naszych programach szkoleń minimum 4 godziny. A mamy na myśli programy dla początkujących. Zagłębienie się w meandry i szczegóły, o czym marzy większość uczestników, to kolejne 4 do 8 godzin. Tworzenie kampanii reklamowej na Facebooku i Instagramie (specjalnie zestawiamy te dwa portale razem – czemu? dowiecie się zaraz) to proces, którego nauka może zająć miesiące. My – pomimo 12 lat doświadczenia – każdego dnia uczymy się nowości związanych z tworzeniem reklam. I ta nauka nigdy się nie skończy. Część wiedzy, którą nabyliśmy przez te wszystkie lata, spróbowaliśmy skondensować w tym dość długim artykule, w którym opowiemy, jak robić skuteczną reklamę na Insta. Zaczynamy!

reklama instagram

Jak reklamować się na Instagramie?

Oczywiście skutecznie! Tak zawsze odpowiadamy klientom na to pytanie. A tak na serio, podstawą do tego, żeby rozpocząć reklamowanie się na tym portalu są trzy rzeczy. Musicie mieć:

  • profil firmowy (warunek konieczny!) na Instagramie
  • profil na Insta połączony z fanpage (szerzej piszemy o tym w dalszej części tekstu)
  • konto reklamowe lub choćby metodę płatności (np. kartę – o czym też za moment)
  • materiały, które chcecie promować, np. filmy lub zdjęcia (jeśli nie macie swoich, zawsze możecie używać darmowych zdjęć) – pamiętajcie, żeby zwrócić uwagę na format!
  • ewentualne teksty reklam (w przypadku video, teksty często zamieszczane są w fazie montowania Reels czy Stories).

Co jeszcze przygotować, by zrobić reklamę na Instagramie?

Dodatkowo warto byłoby zastanowić się nad tym:

  • kto ma być odbiorcą reklamy,
  • ile chcecie wydać na reklamy (przy okazji można się zastanowić, jaki ma być czas trwania kampanii),
  • jaki cel ma Wam przynieść emisja reklamy (np. przejścia do profilu, serduszka czyli polubienia pod postem, wizyty na www itp.),
  • jak długo ma trwać kampania (polecamy mieć z góry określoną datę zakończenia),
  • jak chcecie ocenić czy kampania jest skuteczna (w niekórych przypadkach w mierzeniu tego pomoże Wam przy tym tzw. ROI czyli zwrot z inwestycji),
  • czy w okresie planowanej akcji reklamowej nie ma ważnych wydarzeń lub świąt,
  • rekomendujemy także przemyślenie dodatkowych działań, które wspierają skuteczność kampanii – może to być współpraca z influencerami, działania PR czy content marketing.

Mając takie informacje możemy przystąpić do kolejnych kroków i realnych działań na systemie reklamowym META. Zanim wyemitujecie pierwszy post sponsorowany, trzeba jeszcze dopełnić kilku formalności. Warto tutaj zadbać o porządek, bo ewentualne przeoczenia mogą sprawić Wam problemy w najmniej odpowiednim momencie.

Reklama na Instagramie krok po kroku

Zacznijmy od najważniejszej kwestii. Jak najlepiej zrobić reklamę na Insta? W tym zadaniu skupiamy się na słowie „najlepiej”. Dlatego odpowiemy: za pośrednictwem Menadżera Reklam.  Każdy użytkownik Facebooka może szybko stworzyć takie konto w kilka kliknięć. Do tego tematu jeszcze wrócimy, bo czeka tutaj na Was kilka pułapek, ale omówimy je dokładnie za moment.

Drugą metodą tworzenia reklamy jest używanie przycisku „Promuj post”. Tutaj pamiętajcie o jednym. Ta reklama ma przewagę nad dostępnymi za pomocą Menedżera Reklam formułami tylko w jednym przypadku – jeśli chcecie przekierować ruch bezpośrednio do swojego profilu na Instagramie (choć i od tego pojawił się ostatnio wyjątek). Dlatego doskonale sprawdzi się ona, jeśli Waszym celem jest zwiększeniu liczby odwiedzających profil, którzy przy okazji mogą zostać Waszymi nowymi obserwatorami.

Jak skorzystać z Menedżera Reklam?

Aby stworzyć reklamę za pomocą Menedżera Reklam na Facebooku trzeba wcześniej go aktywować. Wystarczy przejść kilka podstawowych kroków. Żeby zacząć wystarczy być zalogowanym do Facebooka (koniecznie na komputerze), a następnie przejść do Menedżera Reklam. Oczywiście samo aktywowanie Menedżera Reklam wymaga wykonania kilku podstawowych kroków. Bardzo ważne jest:

  • dodanie metody płatności – ze względów bezpieczeństwa rekomendujemy kartę – to właśnie z niej jest najprościej odzyskać pieniądze w przypadku włamania na konto. Jeśli bardzo się boicie, to możecie posłużyć się przedpłaconą kartą wirtualną np. Revolut czy ZEN;
  • dodanie danych rozliczeniowych (jeśli macie działalność gospodarczą i jesteście płatnikiem VAT bez problemu wrzucicie faktury za reklamy FB w koszty) – uwaga dane dodajcie przed rozpoczęciem wyświetlania reklam. Jeśli dodacie je później, pojawią się one tylko na nowych fakturach oraz na zestawieniu wcześniejszych faktur. Wielu księgowych w Polsce nie akceptuje zestawiania jako faktury! Ciekawostką jest, że księgowa naszego klienta z UK nie ma z zestawieniem żadnych problemów;
  • ustalenie strefy czasowej konta na Warszawę – dzięki temu będziecie mogli dokładnie planować czas emisji reklamy (nie chcecie wiedzieć, jakim koszmarem jest przeliczanie czasu z Los Angeles na warszawski). Oczywiście ta porada działa, jeśli kierujecie reklamy na rynek polski i jest istotna, jeśli chcecie pracować z harmonogrami emisji reklam;
  • ustawienie waluty, w jakiej będziecie się rozliczali – co prawda USD tanieje, ale po co tracić dodatkowe pieniądze za przewalutowanie. Dodatkowo, o wiele prościej podliczyć koszty wyników, jeśli są one podane od razu w PLN, a nie zależne od jeszcze jednego czynnika;
  • ustalenie tak zwanego beneficjenta, czyli podmiotu, który finansuje treści – zazwyczaj jest to poprostu reklamodawca, więc możecie tu wpisać nazwę swojej działalności (żeby nie wpisywać tego za każdym razem możecie ustawić beneficjenta w ustawieniach konta reklamowego);
  • pamiętajcie też koniecznie o zabezpieczeniu swojego konta przed hakerami! W razie czego służymy fachową pomocą i audytem bezpieczeństwa.

I jedna prosta, ale celna rada. Zawsze kiedy skończycie jakieś prace, klikajcie przycisk „zapisz moje dane”. W ten sposób unikniecie wielu zbędnych nerwów.

Łączenie konta na Instagramie w fanpage

Po wykonaniu powyższych kroków możecie już swobodnie sponsorować swoje treści przy pomocy Menedżera Reklam dostępnego na Facebooku. Przed rozpoczęciem kampanii należy jeszcze zrobić jedną rzecz. Konieczne jest połączenie konta na Instagramie z kontem na Facebooku. Bez tego nie można używać zaawansowanych narzędzi reklamowych na Insta. Jeśli nie macie fanpage, a chcecie tylko emitować Instagram ads, to po prostu… załóżcie jakikolwiek fanpage i pod niego podepnijcie profil. Pamiętajcie tylko, że połączenie ma 3 poziomy, a jeden z nich umożliwia repost Instagram Stories na FB (to połączenie ustawicie w centrum kont). Po połączeniu kont możecie wybrać Instagram jako miejsce emisji treści podczas tworzenia reklamy przez system Facebook Ads. Pamiętajcie tylko, żeby w procesie konfiguracji materiału odznaczyć odpowiednie umiejscowienia w zakładce “Edytuj miejsca docelowe” lub po prostu wybrać „Umiejscowienia Advantage+„. W tym drugim wypadku Wasz sponsorowany post z Insta wyświetlać się będzie także na Facebooku! Niezgodna z celem reklamowym lokalizacja to jeden z większych błędów, jakie popełniają osoby zgłaszające się do nas na konsultacje!

Jak promować post na Instagramie?

Drugą metodą, jest promowanie posta na Instagramie z poziomu samej aplikacji. W tym wypadku jest o wiele prościej i nie trzeba posiadać wielkiej wiedzy. Wystarczy wybrać przycisk „Promuj post”. Następnie zaznaczyć jedną z interesujących Was możliwości. Są to kolejno:

  • więcej odwiedzin profilu,
  • więcej odwiedzin witryny,
  • więcej wiadomości.

W kolejnym kroku decydujecie, do kogo ma być kierowany przekaz (o czym szerzej za moment). A w jeszcze kolejnym zatwierdzacie budżet (o tym też opowiemy za kolejny moment).

Kampania „więcej odwiedzin profilu” z pomocą Menedżera Reklam

Na pierwszy rzut oka widać, że narzędzie do reklam w wersji mobile to dość uboga wersja interface w porównaniu z tą desktopową. Kluczowy jest tu jednak pierwszy punkt, czyli możliwość kierowania ruchu bezpośrednio do profilu. Czy Facebook pozwala na zrobienie podobnej reklamy z komputera? Tak! Gdzie jest zatem problem? Opcja ta nie jest dostępna jeszcze dla wszystkich użytkowników, ale powinna pojawiać się już wkrótce. Żeby z niej skorzystać musicie wybrać cel „ruch”, a następnie na etapie tworzenia zestawu reklam wybrać konwersję „Profil na Instagramie„. Jak to dokładnie wygląda możecie zobaczyć na screenie poniżej. Jeśli opcja wciąż nie jest dla Was dostępna, to możecie spróbować sposobu opisanego w kolejnym akapicie. Niezależnie od sposobu konfiguracji reklamy pamiętajcie, że jej skuteczność zwiększa umieszczenie w BIO na Insta zachęty do obserwowania Waszego profilu! Wielu klientów zapomina, że ten cel wcale nie prowadzi do zwiększenia ilości obserwujących tylko jest krokiem, który z największym prowdopodobieństwem do tego prowadzi.

Deep linking w reklamie Insta – przewodnik krok po kroku

Sprawdźmy drugi dostępny z desktopowego menadżera sposób. W tym wypadku celem reklamowym jest zachęcenie do przejścia na stronę zewnętrzną, czyli kliknięcie w link. Jednak zamiast linku do www trzeba podać link do swojego profilu na Instagramie. Problemem jest to, że link ten otworzy się w przeglądarce, a nie w aplikacji Instagram. Żeby „oszukać” system, można wykorzystać tzw. deep linking. W aplikacji – takiej jak URL Genius – możecie wkleić link do profilu Insta i wygenerować url, który bezpośrednio odbiorcę ścieżką od reklamy do Waszego profilu. Trzeba pamiętać, że aplikacje takie zazwyczaj są płatne. W wypadku URL Genius jest to 0,02 USD, czyli koszt za kliknięcie na poziomie około 8 groszy. Jak widać, znacząco podnosi to cenę całkowitą kampanii. Trzeba też pamiętać, że przy takim schemacie CPC potrafi być o wiele droższe niż w przypadku reklam tworzonych przez „Promuj post”. Nie ma jednak nic straconego. Poradę związaną z „głębokim linkowaniem” wykorzystać możecie np. w kampaniach kierujących do Spotify czy linków z tzw. „Pre save”. Ta rada szczególnie przyda się osobom zajmującym się promocją muzyki w Internecie.

Rodzaj reklamy – jak wybrać, czyli cele reklamowe

Podstawą tworzenia reklamy na Facebooku i Instagramie jest wybór celu. Jest to coś za co realnie płacicie. Celem jest zachęcenie do kliknięcia w link, odtworzenia filmu, wysłania wiadomości czy aktywności. Celem jest także zasięg, konwersja lub sprzedaż. Wybór celu zależy od wielu czynników, między innymi od tego, jaki efekt marketingowy ma przynieść kampania.

Warto przyjąć nastęującą zasadę:

  • promowanie profilu – wybieracie: aktywności pod postem, odtworzenia filmu lub przejścia do profilu,
  • sprzedaż – wybieracie wejścia na www (zimny ruch) lub zakup (w tym zakup z katalogu).

Pamietajcie też, że każdorazowo należy wybrać odpowiednie materiały multimedialne. Warto tu pamiętać, że we wszystkich reklamach META najlepiej sprawdza się obraz o wymiarach 1080×1080. Klasyczny kwadrat jest na tyle uniwersalny, że możecie go użyć w większości umiejscowień, także w postach na FB czy reklamach Google.

Reklamy na IG – targetowanie

O doborze grupy docelowej pisaliśmy już cały artykuł. Tym razem chcemy opowiedzieć o różnicach między promowaniem postów z poziomu Menedżera Reklam a samej aplikacji. W przypadku przycisku „Promuj post” macie do wyboru kilka możliwości. Automatyczną (tworzoną przez system) oraz te tworzone ręcznie. A gdzie te najcenniejsze, czyli grupy niestandardowych odbiorców idealne wprost do remarketingu? Ich możecie użyć w Menedrzeże Reklam w wersji desktop! Tam właśnie można utworzyć niestandardowe grupy odbiorców i dzięki temu skierować przekaz do osób, które obejrzały jakiś film, albo odwiedziły Waszą www lub konkretną podstronę na niej. Tutaj także możecie załadować plik CSV zawierający dane klientów, takie jak numer telefonu czy mail. Na podstawie każdej niesandardowej grupy stworzyć można także zestawy odbiorców podobnych. To fajny pomysł na poszerzenie zasięgu, bez frustrującego przebijania się przez katalog zachowań i zainteresowań.

Budżet reklamowy na Instagramie – poradnik

Koszty reklamy na Instagramie to temat tabu. Wiadomo: pieniądze lubimy mieć, nie lubimy ich wydawać, a jeszcze mniej lubimy o tym rozmawiać. U nas jednak panuje pełna transparentność, stąd mamy dla Was kilka faktów. Zacznijmy od tego, że nie ma czegoś takiego, jak ustalony „dobry” budżet na reklamę na Instagramie. Dlaczego? Dlatego, że właściwie nie da porównać się dwóch różnych działalności, ich biznesowych celów i możliwości. Dla jednej firmy budżet dzienny 100 zł to duża kwota, dla innej budżet dzienny w wysokości 10 tysięcy złotych dziennie to mała kwota. Dodatkowo należy pamiętać, że różnym markom różnie się „klika”. O co chodzi? Na przykład koszty reklamy na Instagramie zależne mogą być od rozpoznawalności firmy produktu czy chwilowej mody! Dlatego po raz kolejny nie udzielimy Wam zerojedynkowej odpowiedzi, ale mamy dla Was kilka podpowiedzi, które trochę rozjaśnią, ile na reklamę na Instagramie wydają inni.

Płatna reklama na Instagramie – ile przeznaczyć?

Budżetowanie reklam na Insta rozpocząć można już od 5 zł dziennie. Pamiętajcie jednak, że tak jak nie można porównywać dwóch różnych biznesów, tak nie można porównywać dwóch różnych reklam! Wszystko zależy od celów kampanii, jakie przed sobą stawiacie. Dlatego nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to, ile pieniędzy na reklamę Instagramową musicie przeznaczyć. Spróbujmy jednak jakoś to uporządkować. Zacznijmy od celów. Wiadomo, że najtańszym (co trochę wynika z jego najniższej skuteczności) jest zasięg lub wyświetlenia wideo. Co ciekawe, to właśnie te dwa czynniki jest Wam w miarę najprościej estymować przed startem kampanii. Pomaga w tym zakładka „szacowany dzienny zasięg”, którą znajdziecie po prawej stronie ekranu. Po drugiej stronie skali znajdziecie konwersję. Ta, choć często najdroższa, pozwala jednak na osiągnięcie realnych korzyści, np. zapisów na webinar czy pobranie ebooka. Podpowiemy Wam teraz często stosowaną sztuczkę. Najprostszą metodą na obniżenie kosztów jest rozpoczęcie od emisji reklamy video. Po zebraniu odpowiedniej grupy osób, które zobaczą film i zapoznają się z ofertą, można ustawić reklamę nastawioną na konwersję. Reklamę tę skierujecie do osób, które obejrzały promowane video. Oczywiście wymaga to stworzenia dwóch różnych reklam (najpierw na tzw. ruch zimny, potem ciepły). A ile na to przeznaczyć?

Reklama na Instagramie – ile za post?

Zywczajowo klienci budżetują około 20-25 zł za post dziennie. Te kwoty są o tyle przyjazne, że pozwalają w miarę prosty sposób planować wydatki. Nawet najmniej zaawansowana w budżetowaniu osoba poradzi sobie z mnożeniem tych okrągłych kwot przez liczbę dni trwania kampanii. Co jednak jeśli chcemy przeznaczyć mniej pieniędzy? Oczywiście mamy taką możliwość, dolna granica to wspomniane 5 zł. Warto jednak pamiętać, że Waszym odnośnikiem powinna być końcowa cena za konwersję, czyli np. zakup. Ile powinna ona wynosić? To znów zależy od wielu czynników. Nam jednak udaje się pozyskać stawki na poziomie od 1 zł za zapis na webinar, poprzez 3 zł za wypełnienie formularza kontaktowego, po 45 zł za zakup produktu fizycznego. Oczywiście przy produktach premium stawka za zakup może wynosić np. 4000 zł. Cóż to jednak za kwota, jeśli sprzedacie produkt o wartości 300 tysięcy złotych? Jesli Wam zależy, to po prostu zapłacicie. Kilka lat temu do sieci wyciekł screen, na którym było widać, że marka Perła zapłaciła za jeden post sponsorowany około 3 tysięcy złotych. Pojęcie o tym, jak duże kwoty mogą czasem wchodzić w grę, może Wam dać zakładka Bilbioteki Reklam na Facebooku. W niej znajdziecie nie tylko aktualne i archiwalne reklamy firm i instytucji, ale także stawki. Te, co prawda, zmuszeni są ujawniać tylko emitenci tzw. reklam specjalnej kategorii, czyli np. politycy. Jednak to, że burmistrz czy radny Waszego miasta płaci 1000 zł za post, może dać Wam odnośnik do tego, ile powinniście zapłacić za post promujący Wasz lokalny biznes.

Jak zwiększyć skuteczność reklamy

Reklama na Instagramie prawdopodobnie będzie przynosić pożądane efekty, jeśli zastosujecie odpowiednie kreacje i atrakcyjne zdjęcia oraz filmy. Trzeba pamiętać także o tym, żeby każdy post zawierał skuteczne wezwanie do działania. Z tym określeniem pewnie spotkaliście się w różnego rodzaju materiałach. Popularne CTA to nic innego, jak zachęta do wykonania akcji, na której nam zależy np. wypełnienia formularza z podaniem adresu e-mail czy zapisanie posta na później. To wszystko to jednak szczegóły techniczne. O wiele ważniejsze jest to, żeby format reklamy (nie tylko technicznie), ale przede wszystkim „koncepcyjnie” był atrakcyjny dla osób preferujących Insta. Mamy wrażenie, że wiele osób zapomina o tym, co w social media i na instagramie jest najważniejsze. Uwaga to chyba najważniejsze zdanie tego artykułu: twórzcie content ciekawy, angażujący i przynoszący wartość. Tak dosłownie radzi META, której w szale efektownego montowania rolek nikt już chyba nie słucha. Tymczasem siła Waszego profilu, a co za tym idzie reklam, leży w interesującej treści. Im ciekawsza treść, tym skuteczniejsza reklama.

Marketing na Instagramie

Instagram jest specyficzną platformą. Choć panuje na jego temat wiele mitów, to reklama na tej platformie potrafi być mniej skuteczna niż na Fejsie. Jak to możliwe? Jeden z naszych klientów zlecił nam przygotowanie kampanii w całej sieci META. Jakie było nasze zaskoczenie, kiedy okazało się, że większość ruchu, który konwertował, pochodziło z FB. I teraz pora na największą niespodziankę. Produkt, który reklamowaliśmy, skierowany był do młodzieży. Jak zatem widać, w internecie nie można niczego przyjąć za pewnik. Pokazuje to także, że promowanie się na Instagramie i w ogóle w mediach społecznościowych to ciągłe wymyślanie, testowanie i rewidowanie pomysłów. Nie ma jednej złotej formuły na sukces na Instagramie. Jednyną sprawdzoną, którą doradzamy naszym klientom na konsultacjach, jest ciągła praca.

 

Chcesz nauczyć się robić reklamy na Instagramie?

umów konsultację z social media

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *