fbpx

Jak promować muzykę w internecie?

Promowanie muzyki w social media to doskonały wybór. W jakiś sposób można przecież powiedzieć, że internet to dla muzyki naturalne środowisko. Czemu? Mało osób pamięta w tej chwili, ale to właśnie zespoły muzyczne były pierwszymi aktywnymi „biznesowo” użytkownikami mediów społecznościowych. Dawno temu, jeszcze w czasach Myspace, potęgę internetowych społeczności wykorzystywać zaczęły niezależne zespoły, kluby czy wytwórnie. W ślad za nimi poszli giganci, a wkrótce tą samą drogą przedstawiciele innych gałęzi rozrywki oraz kolejne branże. Tak wykuwały się początki marketingu w social media. No to zobaczmy, jak promować muzykę w social media na początku trzeciej dekady XXI i dlaczego możecie to robić ze mną.

jak promować muzykę w internecie

Specjalista od promocji muzyki w internecie

Swoją przygodę z promocją muzyki w internecie rozpocząłem… wraz z początkiem mojej przygody z promocją online w ogóle. Moje pierwsze działania w social media to kampanie promujące wydarzenia muzyczne. Pasja szybko przerodziła się w coś więcej i zaowocowała pracą magisterską na temat promocji muzyki za pośrednictwem internetu. Od tamtej pory działam aktywnie w social media i promuję w internecie projekty muzyczne. Realizowałem kampanie oraz komunikację w social media dla festiwalu Warsaw Music Week, międzynarodowej konferencji Music Export Conference, promowałem koncerty polskich i zagranicznych artystów (M83, Ian Brown). Mogę też pochwalić się pracą przy promocji online ostatniej płyty Marcin Wasilewski Trio, a pracą z drugiej strony barykady czyli realizacją patronatów medialnych dla największych polskich imprez muzycznych. Na podstawie swojego doświadczenia opowiem Wam, na co powinniście zwrócić uwagę podczas promocji singla, płyty lub koncertu w internecie.

Strategia promowania muzyki w internecie

Podstawą do przygotowania muzycznej kampanii promocyjnej w internecie jest dokładne ustalenie priorytetów oraz zgranie wszystkich kanałów, którymi dysponuje wykonawca. Są nimi: social media, strona internetowa, obecność medialna oraz działania płatne. Po kolei omówimy każdy ze wspomnianych kanałów. Pamiętajcie, że mówimy o samych kanałach. Czym innym jest Wasza kreatywność czy pomysły. Jeśli Wam ich brakuje to możecie zgłosić się do mnie. Ci, którzy całą kreatywność wyczerpują w studio, pomysły na kampanie promocyjne swojej muzyki w sieci omawiają ze mną w czasie konsultacji z social media i marketingu online.

Promocja muzyki w mediach społecznościowych

Każdy szanujący się artysta ma dziś profile w mediach społecznościowych. To właśnie one powinny być osią działań promocyjnych przy każdej akcji, w której chcecie promować muzykę w internecie. Pamiętajcie, że wszelkie akcje promocyjne to swoiste turbodoładowanie informacyjne. Premiera singla, występu na festiwalu czy trasa koncertowa są doskonałą okazją do zdobycia nowych obserwatorów. Są także pretekstem do przypomnienia się tym, którzy o Was mogli zapomnieć. Pamiętajcie, że promocja ma na celu nie tylko konwersję (zwiększenie liczby odsłuchań płyty czy singla lub sprzedaży biletów na koncert), ale także budowanie siły i świadomości Waszej „marki”! Fani, których pozyskacie w tym czasie, zostaną z Wami na dłużej. Dlatego trzeba starać się wymyślić taki sposób komunikacji, który sprawi, że będą oni chcieli nacisnąć przycisk „obserwuj”. Pamiętajcie, że na świecie są miliony wykonawców. Co Was wyróżnia? To, że gracie jak Wasz ulubiony zespół? Tym chwali się pewnie każdy jego muzykujący fan… A może to, że potraficie nagrać fajniejszy i bardziej zwracający uwagę filmik na Instagramie? Ciepło! Podstawą dla zapadnięcia w pamięć (nawet w codziennej komunikacji) jest zaskoczenie. Kiedyś miałem okazję prowadzić konsultacje dla wytwórni promującej na polskim rynku niemieckich artystów muzyki house. Pan po drugiej stronie Zooma nie mógł zrozumieć, czemu osoby, które widzą ich Instagram stories, nie klikają linku kierującego do odsłuchu. Problem w tym, że filmik nie wyróżniał się absolutnie niczym i był po prostu ładnie (i to nawet bardzo) zrobionym hołdem dla estetyki sci-fi lat 70. Ile razy widzieliście taką konwencję od czasu płyt Air? Jeśli ktoś ma zwrócić uwagę na Wasz post czy filmik, to musicie sprawić, żeby treści przygotowane na Wasze muzyczne kanały social media wyróżniały się w informacyjnym szumie.

Strona internetowa dla zespołu muzycznego

Social media królują w branży muzycznej. Nic dziwnego, promocja w mediach społecznościowych jest przez wiele osób uważana za „bezkosztową” (napisałem nawet artykuł o tym, czy da się promować za darmo w social media). Strona internetowa to dla wielu osób spory wydatek. Problem w tym, że to jedyne miejsce w sieci, które możecie kontrolować w 100%. Nikt Wam jej nie zbanuje, nie zablokuje i nie będzie straszył złamaniem regulaminu portalu. Możecie na niej pisać, co chcecie i możecie zamieszczać materiały, które będą budowały Waszą pozycję w wynikach wyszukiwania w Google. Strona internetowa dla zespołu muzycznego to także rozwiązanie pozwalające unikać „dziur informacyjnych”. Pod tym pojęciem kryje się coś, co mnie niezwykle irytuje jako fana. Wielokrotnie poszukiwałem informacji na temat wykonawcy, czy jego nowego projektu i nie mogłem nic znaleźć. To trochę tak, jakby potencjalny klient nie mógł znaleźć informacji o produkcie. Moi klienci biznesowi wiedzą, że to pierwszy krok to stracenia tzw. leada, który po prostu pójdzie do konkurencji. Jak tego uniknąć? Zamieszczać na stronie internetowej aktualne informacje i pracować nad tym, żeby były one dobrze widoczne w Google. SEO w muzyce jest często pomijane, a to duży błąd! Jeśli chcecie upiec dwie pieczenie na jednym ogniu, możecie też stworzyć swoisty „newsroom”, w którym dziennikarze będą mogli pobrać materiały prasowe na temat Waszej działalności.

Jak napisać informację prasową oraz słów kilka o muzycznym online PR

No właśnie, dziennikarze. To oni są Waszymi najlepszymi przyjaciółmi. Pamiętajcie o tym i starajcie się nie tylko dbać o relacje medialne, ale też regularnie rozsyłać informację prasowe. Jak napisać informację prasową? To prawdziwa sztuka, którą nabywa się z czasem i kolejnymi mailingami. Nawet jeśli wydaje Wam się, że potraficie ją napisać najlepiej na świecie, pamiętajcie o jednym. Wysyłajcie je w przyjaznych dla dziennikarzy formatach. Wiele razy spotkałem się z informacjami prasowymi, które po prostu nie nadawały się do publikacji. I nie mam wcale na myśli treści. Pamiętajcie, że na skrzynki redakcyjne przychodzą codziennie setki dobrze napisanych mailingów. Jak napisać mailing, który zostanie opublikowany? Na 100% trzeba sprawić, żeby w ogóle nadawał się on do publikacji. Postarajcie się o to, żeby admin portalu miał z nim jak najmniej roboty. Podajcie mu na tacy to co chcecie, żeby dla Was zamieścił, i pamiętajcie, że robi on Wam przysługę. Dobrze sformatujcie tekst, a także przygotujcie materiały graficzne, tak żeby nie wymagały dodatkowej ingerencji. Pracowałem kilka lat w magazynie lifestyle’owym i codziennie widziałem materiały, które po prostu kasowałem. Te nadające się do publikacji stanowiły procent całości przychodzących mailingów. Moje doświadczenie z tego okresu wykorzystuję na swoich konsultacjach, na których omawiam też sposoby dobrego komponowania mailingu i prawidłowej rozsyłki informacji prasowej.

Kampanie promocyjne klipów wideo na YouTube

Nie ma kampanii muzycznej w internecie bez kampanii na YouTube! Najpopularniejszy serwis wideo świata jest dla wielu słuchaczy pierwszym wyborem w przypadku poszukiwania nowej mużyki. Sam wybieram Spotify, które daje też fajne możliwości promocji, ale wiem, że płatne promowanie wideo na Youtube jest czymś, o czym nie możecie zapomnieć. Jak zrobić kampanie wideo na YouTube? Oczywiście przez system AdWords! Kampania wideo AdWords pozwala Wam na pozyskanie dodatkowych odtworzeń teledysku lub odsłuchów singla. Dzięki temu możecie nie tylko dotrzeć do nowych fanów, ale też wzmocnić swój wizerunek. Przecież o wiele chętniej słuchamy tego, co wcześniej przetestowali inni, prawda? Kampanie wideo w systemie AdWords są nie tylko elastyczne w komponowaniu, ale też relatywnie tanie w porównaniu z np. sprzedażowymi kampaniami w wynikach wyszukiwania. Dobrze zrobiona kampania wideo na Youtube daje Wam też do ręki spory atut w ewentualnych negocjacjach z wytwórniami czy festiwalami. Pamiętajcie tylko, żeby nie wpaść w pułapkę. Google mocno dba o swój regulamin i ogranicza widoczność reklam na YouTube zawierających kontrowersyjne treści. Efektem może być wzrost stawki, którą musicie zapłacić za swoją reklamę.

Promocja muzyki online – konsultacje

Promowanie muzyki w internecie to temat rzeka. Mają na to wpływ nie tylko mnogość możliwości, jakie daje internet, ale także wciąż ewoluujący rynek. Jeśli chcecie odnaleźć się w tym gąszczu i dowiedzieć się, jak promować muzykę w sieci, to zapraszam do współpracy. Konsultacje z marketingu online dają wiele możliwości współpracy nawet przy najmniejszych projektach. A z mojej pomocy korzystają też menadżerowie i specjaliści od wizerunku artystów, których możecie prywatnie bardzo lubić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *