fbpx

Żeglarstwo w social media

Żeglarstwo w social media to temat bardzo wdzięczny, choć jeszcze nie do końca wyeksplorowany. Dlaczego? Na przeszkodzie stają dość nieoczywiste problemy, z których często nie zdają sobie sprawy osoby podejmujące się prowadzenia social media dla żeglarstwa. Jak pokazać ten piękny i widowiskowy sport, jak reklamować jacht w internecie? Na co zwrócić uwagę, pisząc posty i artykuły dotyczące żeglarstwa? Skąd brać content? Trochę o tym wiemy, bo z markami żeglarskimi pracujemy od lat. Ale o tym opowiemy zaraz. Zapraszamy Was do przeczytania artykułu na temat tego, jak promować żeglarstwo w social media i internecie.żeglarstwo w social media

Nasze doświadczenie w promocji produktów żeglarskich w internecie

Nasza przygoda z żeglowaniem w internecie zaczęła się od pracy z polskim craftowym producentem jachtów. Było to jeszcze w 2018 roku, kiedy marka wchodziła na rynek. W tym czasie social media w żeglarskim światku były trochę złem koniecznym. My podeszliśmy do tematu w sposób nowatorski, starając się grać na popularnych w branży stereotypach. Opłaciło się, klient zaczął być zauważany, a jego łódź pojawiła się w takich magazynach jak np. Multihulls World. Od tamtej pory co i rusz zgłaszają się do nas firmy i fundacje związane z morzem i żeglowaniem. Konsultowaliśmy takie tematy jak udział w regatach i obozy żeglarskie dla młodzieży.

Jak reklamować jacht w internecie?

Jak? Oczywiście skutecznie! A najskuteczniejsze w 2023 roku są działania na wielu platformach. Od social media, przez pozycjonowanie, PR online, po reklamę w sieci Google. Każdorazowo trzeba jednak zastanowić się nad tym, co jest najlepsze i co w danym momencie możemy pokazać. Jeśli jacht istnieje tylko w formie wizualizacji i szkiców, to ciężko będzie budować dookoła niego zainteresowanie wychodzące poza grupę specjalistów. Wszystko zależy od rozpoznawalności oraz zaplecza, jakie za sobą mamy. Należy jednak pamiętać, że żyjemy w świecie komunikacji wizualnej. A do niej potrzebny jest content. „Content is the king” − to powiedzonko jest wciąż aktualne!

Żeglarstw w social media content

Do dobrej promocji potrzebny jest wam content, czyli zdjęcia, a najlepiej filmy. I nie mamy tutaj na myśli wyłącznie zdjęć ze stoczni i procesu produkcyjnego. Jacht trzeba zwodować i zrobić mu porządną sesję, najlepiej z użyciem pontonu, co pozwoli na pokazanie produktu w całości. Tylko w ten sposób jesteście w stanie wzbudzić w potencjalnych klientach chęć zapoznania się z produktem i wyczarterowania lub umówienia się na próbne żeglowanie. Na każdym etapie kontaktu odbiorcy z Waszymi treściami w internecie musicie pamiętać jednak o emocjach. To one odgrywają decydującą rolę w procesie zakupowym.

O czym pisać żeglarskie posty w social media?

Wolność, morze, sól, wiatr, prędkość. Mamy wrażenie, że te słowa odmieniliśmy przez wszystkie przypadki podczas naszej pracy i konsultacji z markami żeglarskimi. To właśnie poruszenie emocji związanych z produktem jest tak ważne w mediach społecznościowych. Emocje są istotne w procesie sprzedażowym, ale nie zapominajmy, że zakup czy czarter jachtu wymagają też pragmatyzmu. To właśnie pragmatyzm i realne problemy żeglarzy są drugim filarem, na którym powinniście oprzeć swoją strategię pisania postów w social media. Pierwszy z brzegu przykład: czy wiecie, że według wielu żeglarzy oraz projektantów jednokomorowy zlew na pokładzie jest totalnie nie UX-owy? Nie! To już macie temat na post. Innym mogą być np. składane płetwy (tzw. foils), które coraz częściej pojawiają się na wyposażeniu trimaranów. Chcecie więcej tematów? Najpierw zastanówcie się, do kogo chcecie trafić. Następnie podzielcie tematy na te należące do tzw. długiego i krótkiego ogona.

Gdzie reklamować sklep żeglarski w internecie?

Zacznijmy od pytania: czy to sklep online czy offline? W pierwszym przypadku najlepiej sprawdzą się tradycyjne działania e-commerce. Od reklam Performance Max w sieci Google po bardziej zaawansowane kombinacje. Trzeba przy tym być nastawionym na mocny remarketing i śledzenie klienta na każdym etapie oraz aktywne odzyskiwanie koszyków sprzedażowych. Główne zasady e-commerce są właściwie niezmienne. Jedyne, na co trzeba zwrócić uwagę, to śledzenie trendów i komunikacja oparta na niuansach charakterystycznych dla branży. Inaczej sprawa ma się z promocją stacjonarnego sklepu żeglarskiego.

Promocja wśród turystów

Szerokie pole do popisu mają szczególnie właściciele sklepów zlokalizowanych w marinach czy bezpośrednio nad wodą. Oni powinni postawić na konsekwentne pozycjonowanie lokalne w Mapach i na Wizytówce Google. Podstawą jest opis wizytówki oraz regularne publikowanie aktualności. Do tego warto wesprzeć się reklamą w sieci META targetowaną lokalnie na osoby będące czy podróżujące w pobliżu. Od wielu lat pracujemy z lokalnymi biznesami i oferujemy im podobne rozwiązania. Wspomniany sposób reklamowania świetnie działa na przykład w sezonie na Mazurach, gdzie opiekujemy się położoną nad jednym z jezior restauracją. Efekt? Średnio ponad 1000 zł obrotu dziennie!

Promocja regat lub targów żeglarskich w internecie

Żeglarstwo w social media to nie tylko jachy i osprzęt. Inaczej podchodzi się do promocji dużej imprezy, jaką są regaty lub targi żeglarskie. Tu nie działa się na bieżąco, tylko z dużym wyprzedzeniem − kluczowe dla takich imprez jest wcześniejsze przygotowanie strategii działania online. Bez tego po prostu się zatonie, i to dosłownie. Dlatego przygotowując się do dużej imprezy (także jako uczestnicy) musicie mieć plan. A ten plan powinien zawierać potencjalne ruchy konkurencji. To właśnie jej obserwowanie pozwala wymyślić coś oryginalnego. Zasada jest prosta: obserwujcie stale 3-4 profile konkurencji, 2-3 innych firm z branży np. producenta części zamiennych i 1-2 profile influencerów czy dziennikarzy żeglarskich. Gromadząc regularnie taką wiedzę jesteście w stanie przygotować się do targów wzorowo i zaskoczyć odwiedzających. Często wystarczy prosty pomysł. Dzięki obserwacji działań innych wystawców biorących udział w Grand Pavois w La Rochelle, przy których pracowaliśmy dla klienta, możemy powiedzieć śmiało, że przeskoczenie nawet znanych marek nie musi być karkołomne.

Google Ads żeglarstwo

Elementem, o którym nie wolno zapomnieć w kontekście promowania w internecie biznesu związanego z żeglarstwem, są reklamy w Google. Wspominaliśmy już o tym, że Google Ads to jeden z komponentów składających się na dobrą strategię e-commerce. W przypadku branży żeglarskiej sieć reklamowa Google ma jeszcze jedną zaletę. Pozwala wyjść z przekazem poza świat social media. Zauważyliśmy, że spory procent klientów pracujących z nami firm z tej branży nie korzysta z social mediów. Są to często osoby starsze, które jednocześnie mają największe zasoby finansowe, żeby np. kupić lub wyczarterować jacht. Podobna zasada sprawdziła nam się podczas pracy przy festiwalu jazzowym skierowanym do starszej (50+) publiczności. Wprowadzenie reklam Google do strategii promocyjnej może zdecydowanie poszerzyć krąg zainteresowanych produktem i podnieść poziom konwersji. Dodatkowo wykorzystanie reklam Google pozwala na wyjście z reklamowanym produktem na YouTube oraz na portale lub blogi żeglarskie udostępniające przestrzeń reklamową Ad Sense.

Żeglarska kampania social media i co jeszcze?

Na zakończenie musimy powiedzieć to, co powtarzamy wszystkim, niezależnie od branży. Nie oczekujcie, że samo uruchomienie kampanii online sprawi, że sprzedaż poszybuje. Skuteczna promocja w internecie zależy od wielu zmiennych. Jedną z nich jest produkt. Jachty, regaty czy sklepy żeglarskie należą do tych trudniejszych i wymagających więcej uwagi. Nie oznacza to jednak, że ich dobre promowanie w internecie nie jest możliwe. Tajemnica leży w odpowiednim dobraniu strategii do posiadanych budżetów i dokładnym określeniu grupy docelowej. Zawsze powtarzamy, że produkt można sprzedać jednym postem. Kwestia to wiedzieć, jak go zrobić!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *