fbpx

Jakie studia skończyć, żeby pracować w social media?

Jakie studia najlepiej skończyć, żeby pracować w social media? To pytanie zadają sobie nie tylko maturzyści, którzy poszukują pomysłu na swoje życie, ale także osoby starsze, które chcą zacząć swoją przygodę z marketingiem online i poszukują drogi, która pozwoli im na zdobycie kompleksowej wiedzy z zakresu mediów społecznościowych. Zacznijmy jednak od początku.

studia z social media

Czy koniecznie trzeba kończyć studia z marketingu?

Czy koniecznie trzeba kończyć studia z marketingu? To jedno z pytań, na które chyba najczęściej życiu odpowiadałem. Zaczęło się już w młodości, kiedy sam zastanawiałem się „kim być w przyszłości”. Potem pytanie o to, co studiować, żeby pracować w marketingu online, słyszałem wielokrotnie zarówno z ust swoich klientów, jak i studentów uczących się w szkole wyższej, w której wykładałem. Oczywiście najłatwiejszą odpowiedzią na to pytanie jest: studiować marketing. Cóż prostszego, prawda?

Tym bardziej, że oferta polskich uczelni jest w tym zakresie coraz bogatsza, a studenci żądni są wiedzy z nowoczesnych technologii. W ofercie kolejnych placówek powoli pojawiają się już kierunki studiów związane z internetem. Część z nich nawiązuje do tematyki tylko częściowo (przykładowo stołeczny Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego uruchomił kierunek „Człowiek w cyberprzestrzeni”).
Czasem jednak, najzwyczajniej w świecie, może nam nie być po drodze z marketingowym kierunkiem studiów. Co wtedy?

Po jakich studiach można pracować w social media?

Może zacznę od przykładu najbliższego, czyli mojego. Kiedy studiowałem, social media było tylko nowinką dla fanów internetu i tak zwanych nerdów. Nikt nie traktował za poważne zamówień na działania tego typu. Kiedy wygrałem konkurs Grasz o Staż w kategorii „Promocja w Internecie” i trafiłem na staż do znanej warszawskiej agencji eventowej, to – ku mojemu wielkiemu rozczarowaniu – dowiedziałem się, że na działania w internecie po prostu nie ma zamówień. Tymczasem kompletnie inny obraz wyniosłem z uczelni. Skończyłem zarządzanie informacją (ścieżka internetowa) na nieistniejącym już (połączył się z dziennikarstwem) Wydziale Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej. Nauka w tej konkretnej grupie była niesamowitą przygodą. Pozycjonowanie, tagowanie, kodowane, dystrybucja i cykl życia informacji. Każdy z naszych wykładowców przekonywał nas, że te tematy to przyszłość, a ich dobre opanowanie gwarantuje wybranie fajnej ścieżki zawodowej. Mieli rację. Szkoda tylko, że młodzi znów nie posłuchali bardziej doświadczonych i ścieżkę zamknięto ze względu na brak chętnych po tym, jak nasza grupa skończyła studia. Znak czasów. W 2010 roku nikt nie marzył o karierze digital nomada, freelancera czy choćby juniora w agencji social media. Tymczasem…
Jak zatem widać, w świat social mediów można startować nie mając za sobą wykształcenia stricte marketingowego. Co więcej, wiedzę z zakresu marketingu, sprzedaży czy technikaliów można uzupełnić na późniejszym etapie, na przykład podczas kursów czy szkoleń z zakresu social media. Tymczasem tym, co decyduje o sukcesie w tej branży, jest zrozumienie odbiorców. Dlatego tak świetnie w branży mediów społecznościowych radzą sobie absolwenci socjologii, kulturoznawstwa czy psychologii (ci ostatni w ogóle wymiatają). Pamiętajmy, że cyfrowy świat zmienia się z dnia na dzień. Jedna technologia się starzeje, a na jej miejscu pojawia się nowa. Pięcioletni okres studiów to w social media epoka. (Kto 5 lat temu poważnie traktował zapomnianego dziś prawie Snapchata?) Tymczasem człowiek, jego potrzeby i marzenia nie ulegają aż tak wielkiej przemianie. I tu właśnie leży klucz do sukcesu. Chcąc jak najlepiej działać w social media, trzeba przede wszystkim zrozumieć to, jak w tym świecie poruszają się jego użytkownicy. I tu, przynajmniej na razie, nie pomoże żaden algorytm. Algorytm nie wyczuje niuansu, specyfiki sytuacji, odniesienia kulturowego. Dlatego też z uśmiechem patrzę na osoby, które co rusz wieszczą koniec lub brak sensu promowania się w mediach społecznościowych. Czy czegoś podobnego nie mówiono o telewizji w latach pięćdziesiątych? Z drugiej strony jestem fanem klasycznego wykształcenia. Dlatego każdej osobie, która zastanawia się jakie studia skończyć, by pracować w social media odpowiadam: studiuj to, co kochasz, a kurs z social media zawsze możesz zrobić u mnie!

1 thoughts on “Jakie studia skończyć, żeby pracować w social media?

  • Studia wyższe skończyłam z biologii, ale koleżanka zaraziła mnie miłością do social mediów i postanowiłam się przekwalifikować 😉 Zrobiłam podyplomówke z tego zakresu na WSKZ-cie. Studia były online więc wieczorami z kubkiem gorącej herbaty siadałam do oglądania wykładów 😉 Teraz pracuje w dziale marketingu i to jest spełnienie moich marzeń 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *