fbpx

Książki, z których nauczę się social media

Książki towarzyszą mi od dziecka. Do dziś jestem megawdzięczny mojej mamie za to, że pokazała mi komiksy o Tytusie, Romku i A’Tomku!

książki o social media

Dlatego co roku z przykrością spoglądam na kolejne statystyki publikowane przez Bibliotekę Narodową. Smutne jest to, że do spadku poziomu czytelnictwa w Polsce przykładają się też Internet i social media. Nie zmienia to jednak faktu, że ludzie biznesu i specjaliści od mediów społecznościowych czytają więcej niż statystyczny Polak, a na moich szkoleniach często pojawia się pytanie: z jakiej książki nauczyć się prowadzenia social media?

Cóż, niestety nie ma jeszcze jednego kompendium wiedzy na temat social media, ale dziedziny tak szerokiej nie da się po prostu streścić na 200 czy 300 stronach! Jeśli zatem poszukujecie książek, które pomogą wam poprawić umiejętności w zakresie zarządzania społecznościami internetowymi, to mam dla was kilka propozycji. Jedna z nich mocno kontrowersyjna, ale…zacznijmy od początku.

5 – „Piękny Styl” – Stephen Pinker

W prostocie siła. Na tym można skończyć recenzję tej książki. Pinker, wybitny amerykański kognitywista i lingwista, pokazuje jak w epoce hiperkomunikacji uniknąć pokusy obudowywania swojej wypowiedzi barokowymi ozdobnikami. To właśnie one sprawiają, że komunikaty marketingowe wydają się niejasne, a wpisy na Facebooku czy reklamy w social media nie zdobywają odpowiedniej ilości polubień czy kliknięć. Pinker snuje opowieść w gruncie rzeczy banalną i oczywistą, ale pozwalającą spojrzeć na wiele spraw z kompletnie nowej perspektywy. Uprośćcie swój styl z Pinkerem, a wasze życie będzie o wiele… prostsze!

4 – „O Fotografii” – Suzan Sontag

Social media nie istnieją bez zdjęć! A ten cykl kultowych esejów Sontag pozwoli wam jeszcze lepiej zrozumieć, czemu współcześni kochają fotografię tak bardzo, że zamiast ratować ofiary wypadku czy wyrzuconego na plażę delfina robią w tym czasie setki zdjęć. Poza tym (tak jak w przypadku kolejnej pozycji na mojej liście inspirujących książek do nauki social media) książka Sontag świetnie pokazuje, jak niewiele zmieniło pojawienie się internetu i social media. Bo człowiek i jego przyzwyczajenia od wieków pozostają takie same. Zmieniają się tylko narzędzia!

3 – „Apokaliptycy i dostosowani: Komunikacja masowa a teorie kultury masowej” – Umberto Eco

Tego pana kojarzycie chyba z trochę inną literaturą, prawda? Jednak autor „Imienia Róży” był nie tylko mistrzem opowieści, ale też doskonałym znawcą kultury. Już w wieku trzydziestu dwóch lat zaobserwował i opisał zjawiska, które w kulturze masowej występują do dziś. Czas pędzi, technologia i media zmieniają się nie do poznania, ale przekaz i potrzeby odbiorców pozostają właściwie takie same. Warto, nie tylko jeśli chcecie dowiedzieć się, jak naukowiec patrzy na Supermana.

PS – wielbicielom instagramowych influencerów polecam też „Historię Piękna” tego samego autora!

2 – „Sfejsowani” – Dr Suzana E. Flores

To pozycja dla osób, które zastanawiają się, jak dokładnie media społecznościowe wpływają na zachowania użytkowników. Doktor Flores to psychiatra z wieloletnim doświadczeniem w leczeniu uzależnień, która od kilku lat specjalizuje się w uzależnieniu od internetu.
W swojej książce opowiada o tym, jak social media i nowoczesna komunikacja zmieniają współczesny świat, wpływając przy tym na każdego z nas. To doskonała lekcja dla osób, które chcą jeszcze lepiej zrozumieć, jak myślą i zachowują się ludzie po drugiej stronie ekranu. To także swoiste lustro lub papierek lakmusowy, z którym warto skonfrontować swoje przyzwyczajenia związane z mediami społecznościowymi.

1 – ?

Zaskoczeni, prawda? Jakkolwiek może to kogokolwiek zaskoczyć to pozycja, która się tutaj znajduje pozostanie moją słodką tajemnicą do…czasu naszego spotkania! Zapraszam do kontaktu i umówienia się ze mną na kawę i spotkanie na temat nauki social media. Obiecuje, że na 100% wspomnę o tej tajemniczej pozycji!

PS. Ta lista mogłaby być dłuższa. Z pewnością dorzuciłbym tu coś Manuela Castellsa czy Macieja Tesławskiego, ale zależało mi na pokazaniu odwiedzającym tego bloga, że inspiracji do rozwijania się w zakresie profesjonalnych działań social media poszukiwać można wszędzie!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *