fbpx

Skoro tu jesteście i czytacie to zdanie, to pewnie trafiliście do nas z jednego z dwóch powodów: albo piszecie pracę na studia, któej tematem jest promocja festiwalu w internecie, albo jesteście organizatorem festiwalu, który szuka wsparcia w promocji swojej imprezy online. Niezależnie od tego mamy dla Was kilka przemyśleń związanych z promowaniem festiwali online. Skąd mamy tę wiedzę? Regularnie konsultujemy projektu muzyczne i eventowe w zakresie obecności w social mediach. Wspieraliśmy promocyjnie, doradczo oraz komunikacyjnie festiwale takie jak ECM Warsaw Festival czy Globaltica. Mieliśmy tez przyjemność pracować przy europejskich i amerykańskich trasach koncertowych Marcin Wasilewski Trio i Joe Lovano. Miłym wspomnieniem w portfolio, sprzed kilku lat, jest praca przy Warsaw Music Week oraz Music Export Conference. Od tamtej pory zasady gry w internecie tylko pozornie się zmieniły. Jest większa konkurencja, pojawiły się nowe narzędzia, jednak pewna rzecz pozostała niezmienna: festiwale muzyczne robi się ciągle dla ludzi!promocja festiwalu w internecie

Czym różni się promocja festiwalu w internecie od działań ecommerce?

Pracę nad festiwalem musicie zacząć od uświadomienia sobie jednej rzeczy. Nawet jeśli Wasza impreza jest w 100% komercyjna, to i tak nie możecie do niej podejść jak np. do sprzedaży ubrań czy kosmetyków. Zasada „kup pan cegłę” absolutnie nie ma zastosowania do imprez artystycznych. To nie e-commerce, gdzie ktoś kupi krem czy płyn do szyb u Was, bo dorzucicie mu gratis gąbkę. Czemu? Bo nawet jeśli klienci wydają na festiwal duże pieniądze (karnety to teraz wydatek nawet 1000 zł), to i tak pojawiają się na nich nie tylko z konsumpcyjnych pobudek. A festiwal, tak jak napisaliśmy i będziemy powtarzać do znudzenia, robicie w końcu dla ludzi! Dlatego poza line-upem i atrakcjami musicie dopasować do ich potrzeb także sposób komunikacji i promocji imprezy w social mediach. Wtedy możecie być pewni, że Wasz festiwalowy profil na Instagramie, TikToku czy Facebooku będzie czymś więcej niż tylko tablicą informacyjną.

Spot promocyjny ECM Warsaw Festiwal 2023, przy którego promocji pracowaliśmy.

Montaż klipu: Jakub Bińkiewicz – Fajny Content

Jak komunikować się jako festiwal w social media?

W ostatnim roku, poza wymienionymi na wstępie imprezami, mieliśmy okazję konsultować także kilka projektów muzycznych i eventowych. Kilka z nich wspieranych było przez zewnętrzne agencje social media i komunikacyjne. Problemem, który nas uderzył, było to, że osoby z agencji miały kompletnie inną wizję promocji i komunikacji, niż osoby pracujące od wielu lat przy festiwalu. Po serii takich spotkań i konsultacji byliśmy pewni jednego. Praca przy imprezie z branży kultury wymaga najpierw zrozumienia jej specyfiki. To trochę jak z naszymi szkoleniami dla NGO, które omawiają podobne tematy do tych skierowanych do klienta komercyjnego, ale kładą nacisk na inne akcenty związane z komunikacją problemów czy tworzeniem postów. Dlatego przygotowując plan komunikacji festiwalu muzycznego, musicie zwrócić uwagę na to, żeby nie tylko był on skonstruowany logicznie, ale także zgodnie z misją i „tone of voice”, które reprezentuje festiwal. Oczywiste? Tylko dlaczego tak wiele imprez nie wykorzystuje w pełni potencjału, jaki daje im nakręcanie zajawki na imprezę w social mediach?

Komunikacja festiwalu online – na czym się skupić?

Wasz plan komunikacyjny festiwalu, na podstawie którego przygotujecie potem plan postów i publikacji PR-owych powinien:
– dokładnie określać, jaka jest misja i cel festiwalu;

koncentrować się na ludziach – festiwal to hub społecznościowy, a festiwalowicze decydują o jego rozmiarze i barwach. Jeśli chcecie, żeby Wasza społeczność się rozwijała, musicie na każdym kroku podkreślać dla kogo ją tworzycie i jakie potrzeby zaspokajacie w ramach swojej misji;
skupiać się na potrzebach i zainteresowaniach mniejszych grup docelowych – pamiętajcie, że ludzie wpadają na imprezy z równych powodów – jedni bo identyfikują się z imprezą, inni bo macie atrakcyjnego headlinera, inni na piwo, a jeszcze inni dlatego, że impreza jest 2 przystanki od ich miejsca zamieszkania lub grają akurat ich debiutujący znajomi;
być skorelowany z innymi wydarzeniami odbywającymi się w tym samym czasie – warto zawczasu przygotować sobie listę „konkurencyjnych” imprez, które odbywają się w tym samym czasie. Pozwoli Wam to nie tylko na lepsze targetowanie reklam, ale także na skuteczne „zaczepki” i promowanie się także dzięki fajnemu komentowaniu treści innych imprez;
być połączony z działaniami partnerów i patronów imprezy – mamy wrażenie, że wielu organizatorów imprez zaczyna rozmowy na temat wspólnej komunikacji z partnerami od zdania „co możecie nam zaproponować?”. To zdanie nie powinno nigdy wybrzmieć. Idąc na spotkanie z partnerami i patronami, miejcie przygotowane konkretne oczekiwania i pomysły. Nawet jeśli partnerzy zrealizują tylko jeden z nich, to i tak jest to lepsze niż pozostawienie tego pola bez żadnej kontroli. Niestety wiele razy spotkaliśmy się z tym, że partnerzy czy patroni medialni wykonywali minimum, i to na ostatnią chwilę;
być przejrzysty i jasny – wiele rzeczy, które musicie zakomunikować uczestnikom, to sprawy organizacyjne, a nie sprzedażowe, jednak ich prawidłowe przedstawienie nie tylko buduje Waszą wiarygodność, ale także odejmuje Wam pracy związanej z odpowiadaniem na pytania w najbardziej gorącym okresie przed festiwalem.

Spójna i przejrzysta komunikacja festiwalu w social media

Festiwale muzyczne, nawet te najmniejsze, to komunikacyjnie potężne wydarzenia. Spójrzcie na bardzo prosty i uniwersalny przykład, który można odnieść do najmniejszych i największych festiwali. Sama logistyka imprezy generuje następujące tematy postów:

– dojazd na imprezę,
– szczegóły związane ze wstępem, w tym także dla osób z niepełnosprawnościami, osób nieletnich oraz osób, które chciałyby zabrać ze sobą psa (nie mamy na myśli psów pracujących jako przewodnicy),
zasady dotyczące wnoszenia napojów i leków,
– stoiska gastronomiczne, w tym obowiązkowy fragment poświęcony dostępności wegetariańskich i wegańskich dań,
– dostęp do wody i napojów bezalkoholowych,
regulamin,
postępowanie w sytuacjach kryzysowych, np. ewakuacja terenu festiwalu,
postępowanie w sytuacji, w której artysta nie dotrze na imprezę.

Pamiętajcie o tym, żeby przed rozpoczęciem tworzenia postów w social mediach przygotować sobie Excela, w którym dokładnie rozpiszecie, co i kiedy chcecie mówić swoim odbiorcom. Jeśli macie uczulenie na Excela, to o wiele przyjaźniejszą platformą jest Trello. Warto już na samym początku przygotować swoiste vademecum, albo FAQ, do którego będziecie mogli odsyłać pytających. Może to być kolejny arkusz Excel (lub tablica w Trello), który linkować będziecie w komórce z uwagami do konkretnego postu. Pomoże to także wolontariuszom czy osobom, które nie mają doświadczenia w pracy przy imprezach, w odpowiadaniu na pytania w komentarzach.

Spot promocyjny festiwalu Globaltica 2024, przy którego promocji pracowaliśmy.

User generated content a reklama festiwalu

Bardzo ważnym element promocji w social media jest wykorzystanie contentu, który tworzą Wasi fani. Tak zwany User Generated Content (zwany w skrócie UGC, którego tematyka jest jedny z naszych szkoleniowych hitów 2024) to wszelkie zdjęcia, filmy czy posty, które publikowane są na temat festiwalu przez jego uczestników. Wiele osób prowadzących festiwalowe profile w mediach społecznościowych w ogóle nie ma kontroli nad tym, co na temat imprezy pisze się w internecie. Często wynika to ze skupienia się głównie na śledzeniu efektów wysyłki informacji prasowej oraz działań PR. Zapominacie przy tym, że… festiwale robicie dla ludzi! Dlatego budując swój plan komunikacyjny możecie dołączyć do niego serię postów, które stymulować będą Waszych uczestników do postowania i wypowiadania się na temat imprezy. Mogą to być po prostu wspomnienia z poprzedniego roku. Mogą przemyślenia lub skojarzenia związane z festiwalem. Możecie skorzystać z formuły konkursowej i zaoferować nagrody z przedpremierowej festiwalowej kolekcji koszulek i gadżetów. Festiwalowy User Generated Content sam zacznie się pojawiać!

W jakich kanałach wykupić reklamy do promocji festiwalu w internecie?

W 2024 roku nie da się promować żadnej większej imprezy bez wykupienia postów sponsorowanych i reklam. Tak, plan wykupu reklam to obowiązkowy element promocji festiwalu w internecie. Oczywiście festiwale najczęściej reklamuje się na Facebooku i Instagramie. Wiele osób fiksuje się na tych dwóch kanałach zapominając choćby o możliwościach, jakie daje sieć Google. Dzięki niej możecie nie tylko dotrzeć do użytkowników YouTube ze spotem lub tzw. „aftermovies” z poprzedniej edycji. Możecie także skorzystać z reklam typu Performance Max, które idealnie sprawdzają się jako wsparcie sprzedażowe i sposób na wyjście z bańki promocyjnej w social mediach. Pamiętajcie, że jeśli chcecie żeby konwersją była sprzedaż biletów to musicie wypełnić wniosek o weryfikację na potrzeby wyświetlania reklam sprzedaży biletów na wydarzenia . Jeśli dysponujecie contentem video, to nie zapominajcie o stworzeniu trzech różnych formatów (pion, kwadrat i poziom). Dzięki temu, nawet jeśli nie macie aktywnego konta na TikToku, będziecie mogli wykupić reklamy, żeby promować Was również w tym kanale. Nie dajcie się przy tym wciągnąć w paranoję posiadania konta w każdym portalu. Jeśli nie macie wystarczająco dużo contentu, to możecie po prostu stworzyć 3-4 posty i promować je w różnych odstępach czasowych.

Spot promocyjny koncertów Marcin Wasilewski Trio feat. Joe Lovano w Nowym Jorku, przy których promocji pracowaliśmy.
Montaż klipu: Jakub Bińkiewicz – Fajny Content

Ustalenie celów reklamowych dla festiwalu a realna sprzedaż?

Pamiętajcie o tym co mówiliśmy – festiwale to nie e-commerce! Nie sprzedajecie produktów, które klient nagle spontanicznie kupi i po przymierzeniu zwróci. Zakup karnetu czy biletu festiwalowego ciągnie za sobą kolejne wydatki związane z logistyką i decyzje, których wiele osób nie lubi podejmować. Wiedzą o tym doskonale właściciele biur podróży promujących się w internecie. Jedynie osoby mieszkające w okolicy miejsca imprezy mogą pozwolić sobie na spontaniczny zakup. Pozostali często czekają do samego końca. Potwierdza to ostatni raport biletyna.pl. Co przeszkadza uczestnikom festiwali muzycznych. Te najbardziej rzucające się w oczy „minusy” to:
– konieczność zakupu biletu z wyprzedzeniem,
– wysokie ceny noclegów,
– nieprzewidywalna pogoda.

Nie wiecie, czy nie spotka Was sytuacja z Openera 2022 czy Audioriver 2024. Dlatego przez cały rok musicie twardo pracować nad tym, żeby w Waszych reklamach i postach uwypuklić korzyści z uczestnictwa w takiej imprezie. Musicie nakręcać zajawkę i sprawić, że osoby, które zobaczą Was festiwal w sieci, będą chciały… zobaczyć go na żywo!

Jakie materiały najchętniej „klikają się” na profilach festiwalowych w social media?

Pomogą Wam w tym materiały, które przygotowaliście wcześniej. Mówiliśmy o „aftermovies”. Zawsze rekomendujemy klientom, żeby przygotowali ich przynajmniej kilka. Każdy z nich powinien skupiać się na innym temacie. Warto też mieć „surowe” kadry, które pozwolą na dostosowanie się do aktualnych wymogów algorytmów związanych z dystrybucją video. Podobnie sprawa ma się z materiałami zdjęciowymi. Warto przy tym zwrócić uwagę, że wcale nie potrzebujecie więcej zdjęć artystów, niż te które można zrobić z fosy podczas 3 pierwszych utworów. O wiele cenniejsze są zdjęcia z terenu pokazujące miasteczko festiwalowe, uczestników czy ogólnie atmosferę. Artyści co roku będą inni, ale klimat czy miejsce imprezy oraz jej uczestnicy zmienią się minimalnie. Pamiętajcie także o złotej zasadzie: ludzie najbardziej interesują się sobą. Tu wracamy do punktu poświęconego User Generated Content.

Promocja festiwalu w internecie o czym jeszcze pamiętać?

Wiele osób nie myśli niestety o podstawowych zasadach, które wpajamy klientom. Jeśli nie chcecie, żeby Wasza praca poszła na marne, a w momencie startu imprezy wybuchła socialmediowa bomba, która zniszczy Was wizerunkowo to… Przed rozpoczęciem kolejnego sezonu zróbcie audyt dostępów. Sprawdźcie kto i na jakim poziomie ma dostęp do Portfolio Firmowego, kont reklamowych czy kont w Google Search Console lub Google Analytics. Usuńcie osoby, które już z Wami nie współpracują. Przypomnijcie wszystkim, którzy mają dostęp do newralgicznych ról adminów na Waszych profilach, o konieczności aktywowania uwierzytelniania dwuskładnikowego. Pamiętajcie także o ustaleniu kilku wytycznych związanych z formatami reklam, grafik i filmów. Musicie mieć gotowe konkretne wymogi, które przedstawicie partnerom czy patronom. Do tego konieczne jest przygotowanie wcześniej księgi „dos and don’ts” czyli dokumentu, który określi, jakiego typu treści nie mogą być postowane i repostowane. Poza oczywistymi punktami, takimi jak treści rasistowskie czy homofobiczne, musicie tam także zamieścić fragmenty dotyczące znaków towarowych innych firm/marek czy pokazywania alkoholu.

Promocja festiwalu w internecie pomoc

Mamy nadzieję, że rady te pomogą Wam choć trochę w przygotowaniu planu promocji i komunikacji festiwalu w social media i internecie. Pamiętajcie, że opisane tutaj zasady dotyczyć mogą każdego eventu festiwalowego, nie tylko tych muzycznych. Niezależnie od tego, jakie wydarzenie produkujecie, przygotujcie się do niego z dużym wyprzedzeniem. Możecie na nas liczyć, jeśli potrzebujecie wsparcia w zakresie przygotowania planu komunikacji oraz personalizowanych porad związanych z promowaniem festiwalu. Świadczymy też wsparcie projektowe na każdym z etapów promocji oraz pomagamy zarówno w kwestiach technicznych (social media, jak i strony internetowe), jak i w tworzeniu i optymalizacji contentu.


Konsultacje Social Media

Profesjonalnie pomagamy z mediami społecznościowymi i marketingiem online. Ten i pozostałe artykuły powstały, na podstawie prawdziwych przypadków, z którymi spotkaliśmy się w pracy z klientami. Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy na temat poruszony w artykule, chcesz umówić konsultację lub potrzebujesz pomocy - napisz do nas

0 komentarzy

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Konsultacje Social Media - elastyczny marketing online EST. 2017