Czym jest i jak działa remarketing na Facebooku? W tym wpisie opowiem Wam nie tylko o tym, ale zdradzę także, jak ustawić remarketing na Facebooku. Pretekstem jest cykl artykułów poświęcony e-commerce i odzyskiwaniu koszyków w sklepach online. W poprzednich wpisach opisałem dlaczego klienci porzucają koszyki oraz jak je odzyskiwać. Jedną z metod ratowania koszyków, którą przedstawiłem, był remarketing. Ten najpopularniejszy i najczęściej wykorzystywany w branży to oczywiście remarketing za pośrednictwem Facebooka. Poznajmy zatem kilka tajemnic remarketingu na FB.
Czym jest remarketing na Facebooku?
Remarketing to nic innego jak docieranie do klientów, którzy już mieli kontakt z Waszą firmą lub materiałami, które publikujecie w sieci. Wyobraźmy sobie osoby, które odwiedziły stronę internetową firmy i przeczytały zamieszczony na niej artykuł. Mogły one trafić na stronę z wyszukiwarki Google, otrzymać artykuł od znajomego, zobaczyć link do niego gdzieś na Facebooku. Oczywiście odwiedzający mogli także trafić na daną podstronę, bo promowaliście link do niej w poście lub reklamie. Możliwości jest bardzo wiele. Niezależnie od tego, skąd przyszli odwiedzjący, każdy z nich może być celem reklamy remarketingowej. Reklama taka, jak się zapewne domyślacie, trafiać ma bowiem do osób, które wykonały konkretną czynność (nie tylko w obrębie strony!) lub odwiedziły daną podstronę.
Jak działa reklama remarketingowa na Facebooku?
Pochylmy się w tej chwili nad sensem reklamy remarketingowej. Tego typu działanie stworzone zostało w celu docierania do klientów, którzy już mają jakąś wiedzę o firmie czy produkcie. Z założenia osoby takie prędzej dokonają zakupu. I jest w tym sporo prawdy. Zastanówcie się sami, jak dokonujecie zakupów. Jeśli tylko nie są to proste produkty codziennej potrzeby, to zazwyczaj Wasz proces zakupowy zaczyna się od poszukiwań. Potem wybieracie sobie kilka ofert, porównujecie je i z jakiegoś powodu wybieracie tę jedną. Albo nie wybieracie żadnej i szukacie dalej. Wtedy właśnie sprzedawcy mają czas, żeby próbować przekonać Was do siebie. Można to robić zamieszczając w reklamach remarketingowych:
– zniżki lub kody zniżkowe,
– opinie o produktach,
– informacje o akcjach specjalnych,
– polecenia produktów.
Jak ustawić remarketing na Facebooku?
Wiele osób remarketingiem nazywa tylko docieranie do osób, które odwiedziły stronę internetową. Aby ustawić remarketing na Facebooku, wcale nie musicie mieć zainstalowanego piksela! Oczywiście posiadanie strony www z zainstalowanym pikselem wiele ułatwia, ale nie jest warunkiem koniecznym do przygotowania takiej reklamy. Tworząc grupy niestandardowych odbiorców w menadżerze reklam, jako tak zwane źródło możecie wybrać nie tylko witrynę internetową. Możecie na przykład stworzyć grupę osób, które reagowały na posty na Waszym Instagramie. Możecie także docierać do osób, które obejrzały jakiś film na Waszym fanpage. I tak dalej. Te czynności wykonacie w menedżerze reklam Facebooka w zakładce Grupy Odbiorców. Przerwa na reklamę. Jeśli interesuje Was temat docierania na Facebooku do konkretnych osób, to polecam mój artykuł z poradami na temat tworzenia grup odbiorców. Po stworzeniu grup niestandardowych odbiorców możecie grupy te uwzględnić w swoich działaniach płatnych i skierować do nich przekaz reklamowy.
Remarketing do odwiedzających stronę internetową – piksel Facebooka
Jeśli jednak chcecie, żeby Wasza reklama remarketingowa docierała do osób, które odwiedziły Waszą stronę internetową lub zamieszczoną na niej zakładkę, podstronę czy artykuł, to musicie spełnić jeden warunek. Jest nim instalacja piksela Facebooka. W tym celu także musicie udać się do menadżera reklam i z zakładki Menedżer Zdarzeń wygenerować piksel. Pamiętajcie, że jedno konto reklamowe może mieć tylko jednej piksel. Jeśli potrzebujecie ich więcej, to wystarczy założyć Business Managera i tam możecie wygenerować więcej pikseli. Piksel taki instaluje się na stronie internetowej na kilka sposobów.
Jak zainstalować piksel Facebooka?
Aby utworzyć piksel, musicie kliknąć w zielony plus po lewej stronie ekranu i z menu wybrać pierwszą opcję – Połącz Źródła Danych.
Następnie na wyskakującym okienku należy wybrać opcję Internet, a potem podążać za kolejnymi krokami. Po kilku chwilach wygenerujecie kod piksela Facebook. Kod taki powinniście zamieścić na swojej stronie internetowej. Możecie to zrobić na kilka sposobów:
– instalując kod ręcznie – czyli wklejając go w nagłówek na swojej strony internetowej,
– integrując go za pomocą Google Tag Manager,
– instalując go za pośrednictwem tak zwanej integracji partnerów
Którą z opcji instalacji piksela wybrać? Ja osobiście polecam pierwszą, ale wszystko zależy od tego na jakim systemie postawiona jest Wasza strona internetowa i jak jest ona zarządzana. Spotkałem się ze stronami, które nie były odświeżane od wielu lat i kompletnie niedostosowane pod współczesne realia. Widziałem też strony, które były stworzone na autorskim szablonie bez możliwości prostej edycji kodu. Wiem, że dostawcy tacy jak home.pl pobierają od klientów korzystających z ich systemów opłatę za wrzucenie piksela na stronę. Każdy przypadek trzeba rozpatrywać indywidualnie. Jeśli macie problemy z instalacją piksela FB, to chętnie pomogę. W moim zespole jest też informatyk, który przy okazji dokona sprawnych porządków na Waszej stronie internetowej.
Testy piksela Facebooka
Jeśli wygenerowanie piksela Facebooka macie już za sobą, to powinniście przejść do sprawdzenia, czy wszystko działa. Pierwszym krokiem powinno być sprawdzenie, czy piksel jest już na stronie. W tym celu możecie wyświetlić źródło strony i poszukać fragmentu kodu (skorzystajcie ze skrótu ctrl + F i wpiszcie słowo pixel), który zaczyna się tak: . Jeśli widzicie coś takiego, to znaczy, że kod piksela już znajduje się na stronie. Innym sposobem sprawdzenia, czy na stronie (nie tylko Waszej) zainstalowano piksel, jest wtyczka do Chrome: Facebook Pixel Helper. Po jej zainstalowaniu w górnej części przeglądarki powinniście zobaczyć ikonkę z takim znakiem </>. Jeśli piksel jest zainstalowany błędnie lub go nie ma, ikonka jest szara, jeśli piksel jest na stronie, ikonka ma kolor granatowy. Korzystając z tej wtyczki, powinniście wyłączyć aplikacje blokujące reklamy. Wtedy, po kliknięciu na ikonkę, otrzymacie dodatkowe informacje o pikselu, np. jego unikalny numer, a także informacje o ewentualnych błędach.
Kolejnym krokiem, który Was czeka, są testy piksela. W tym celu skorzystać można z narzędzia, które znajdziecie w Menedżerze Zdarzeń. Pamiętajcie, że korzystając z niego także powinniście wyłączyć aplikacje blokujące reklamy! W trakcie testów system otworzy w nowej karcie przeglądarki Waszą stronę. Wy wykonacie tam kilka kliknięć i powrócicie do Menedżera Zdarzeń, gdzie zobaczycie, że FB odbiera ruch z Waszej www. Uwaga, czasem na sam start działania piksela i zbierania ruchu trzeba chwilę poczekać. Nie spotkałem się z tym, żeby trwało to dłużej niż 48 godzin, ale pamiętajcie, że Facebook to tylko system informacyjny, któremu zdarza się sporo błędów i awarii. Zatem cierpliwości!
Jak tworzyć grupy z piksela Facebooka?
Po ustawieniu piksela i testach możecie zacząć tworzyć grupy odbiorców reklam remarketingowych. W tym celu musicie się udać oczywiście do zakładki Grupy Odbiorców. Pamiętajcie jednak o dwóch rzeczach. Aby wygenerować grupę dla konkretnej podstrony, musi ją odwiedzić najpierw około 20 osób! Jeszcze większy próg obowiązuje w przypadku tworzenia reklam dla takiej grupy. Żeby reklama w ogóle była wyświetlana, musi się w niej znaleźć co najmniej 1000 osób! Jeśli spełniacie już te warunki, to możecie także tworzyć niestandardowe zdarzenia, a w konsekwencji kierować reklamy do osób, które np. kliknęły w konkretny przycisk na Waszej stronie lub dotarły do miejsca, w którym dziękujecie za dokonanie zakupu. Przyda się Wam to bardzo przy tworzeniu reklam z celem konwersja.
Wiecie już czym jest, jak działa oraz jak ustawić remarketing na Facebooku. Ten artykuł to zaledwie wstęp do działań remarketingowych. Jak cały e-commerce, są one bardzo złożone i wymagają spełnienia szeregu warunków. Warto jednak poświęcić czas na przygotowania, bo remarketing to podstawa skutecznej sprzedaży w internecie.
Ps. Jeśli macie problemy z zainstalowaniem piksela Facebooka mogę zrobić to za Was lub pomóc. Dajcie mi znać!
3 komentarze
Kelly · 21 grudnia 2021 o 18:36
Świetny wpis.
Jak zacząć promocję w internecie i social media? - Konsultacje social media · 8 lutego 2022 o 18:38
[…] na profesjonalne działania remarketingowe. O tym pisałem już w postach poświęconych remarketingowi na Facebooku i odzyskiwaniu koszyków w sklepach online. Dla wielu przedsiębiorców samo mierzenie liczby […]
WordPress ze wsparciem marketingowym - Konsultacje social media · 11 maja 2024 o 12:50
[…] content, który potem będzie wykorzystany w firmowych social mediach, – budować bazy do remarketingu zarówno w Google, jak i na […]