fbpx

Algorytm Reels

Wiele osób pyta nas na konsultacjach, jak działa algorytm Reels. Nowa aktywność, którą zaproponował Instagram, bije wszelkie rekordy popularności, a branża social media znów zastanawia się nad tajemnicami algorytmu. O kilku z czynników oraz o tym, na co „zwraca uwagę” algorytm Instagram Reels, opowiemy Wam w tym wpisie.

algorytm reels

Pionowe video do 60 sekund

Zacznijmy od elementów „technicznych”, bo te najprościej można poprawić i to one niestety bardzo często są mocno niedopracowane na kontach, którym np. robimy audyt. Jeśli chcecie, żeby Wasz Reels miał szansę na przebicie się do większej liczby odbiorców, to przede wszystkim musi on być pionowy! Tej zasady powinniście trzymać się tworząc content do 90% kanałów w internecie. Już od dawna mówi się, że właściwie większość internetu jest konsumowana przez użytkowników na urządzeniach mobilnych. To przekłada się na to, jak wyglądają nowe formaty oraz na to, co promują w algorytmie właściciele dużych portali. Pamiętajcie też, że wideo w Reels może trwać do 90 sekund. Jest to o wiele mniej niż na Tik Tok, gdzie filmy mogą trwać nawet do 3 minut. To pokazuje trochę, w jaką stronę chce rozwijać się Insta, ale o tym za moment.

Film wysokiej jakości a algorytm Reels

Będąc przy szczegółach technicznych, które mają wpływ na wyświetlanie Reels, nie można pominąć jakości materiału. A z nią niestety bywa kiepsko. Widzimy, jakie materiały przysyłają nam klienci, i 90% z nich często nie nadaje się do publikacji. Wspominaliśmy o tym, że film dla Instagrama nie może być poziomy. Co więcej, musi on być po prostu wysokiej jakości. Nie możecie kręcić filmu Samsungiem Galaxy S2 i oczekiwać, że materiał będzie bez problemu konkurować w feedzie z filmami nakręconymi w 4K. Po prostu nie ma na to szansy. TikTok, który zaczął szał na pełnoekranowe pionowe video, wspominał wielokrotnie w swoich materiałach, że marce zależy na zwiększeniu interakcji z odbiorcami. Eksperci z TT powtarzali na spotkaniach sprzedażowych, że u podstaw filozofii marki jest to, żeby osoba oglądająca filmy na tej platformie nie poświęcała w czasie tej czynności uwagi żadnym innym rzeczom. I tu dochodzimy do magicznego „experience”, które jest chyba najważniejszym czynnikiem, jaki musicie wziąć pod uwagę w social media w 2022 roku. Więcej o tym za moment.

Brak watermarka TikTok

Na razie przypomnimy Wam o tym, że Insta i TikTok rywalizują ze sobą, więc udostępnianie Reelsa z watermarkiem, na którym jest logo z TT (czyli konkurencji) nie jest najlepszym pomysłem. Skoro wspominamy o wysokiej jakości treściach, pamiętajcie nie tylko o szczegółach technicznych, ale także o tym, co znajduje się na filmie. Dlatego nie macie czego szukać w Reelsach, jeśli tworzycie content polityczny. Ten najzwyczajniej nie ma szans na przebicie się do świadomości odbiorców. I może lepiej…

Muzyka w Reels

Kolejną rzeczą, którą musicie wziąć pod uwagę, jeśli chcecie żeby Wasz Reels wyświetlał się jak największej liczbie osób, jest muzyka, jaka mu towarzyszy. W bazie Instagrama znajdują się tysiące utworów. Jednak tylko niektóre typy kont mogą korzystać z nich wszystkich. Jeśli wyświetla Wam się informacja, że jakiegoś utworu brakuje w bazie, to zróbcie mały test. My wykonaliśmy go szukając kawałków Maty i Young Leosi. Utwory tych artystów nie pokazują się w wyszukiwarce, jeśli Wasze konto nie jest ustawione jako konto twórcy lub przedsiębiorcy. Tylko takie ustawienie konta profesjonalnego pozwala na pełen dostęp do bazy muzyki Instagrama. Spróbujcie zmienić typ konta profesjonalnego w ustawieniach i ponówcie wyszukiwanie idoli młodzieży. Zobaczycie, że będziecie mieli dostęp do ich utworów.

„Running up That Hill” a odtworzenia Reels

Jaki jednak ma wpływ muzyka w Reels na liczbę odtworzeń rolki? Bardzo duży! Przytoczymy Wam przykład sprzed kilku dni. Klient, który ma raptem 300 followersów i działa w bardzo niszowej branży, opublikował kolejny Reels. Tym razem do rolki zarekomendowaliśmy użycie popularnego „Running up That Hill” Kate Bush. Utwór przeżywa drugą młodość dzięki wykorzystaniu w ścieżce dźwiękowej do serialu „Stranger Things”. Efekt? Popularność hitu z lat 80. przełożyła się na odtworzenia rolki. W zaledwie godzinę do publikacji Reels klienta miał dwa razy więcej odtworzeń niż poprzedni post tego formatu. Czy musimy coś dodawać? Chyba tylko to, że w karcie wyboru muzyki podczas tworzenia Insta Reelsa możecie zobaczyć w ilu rolkach użyto polecane utwory. Pamiętajcie też, że większe prawdopodobieństwo pojawienia się w feedzie odbiorcy zyskują rolki, w których użyto do tzw. remiksu utworu z innej rolki.

Hashtagi w Instagram Reels

Czy w Reelsach trzeba stosować hasztagi? Hasztagi od jakiegoś czasu są już mocno passé. Według wielu osób nie mają wielkiego wpływu na zasięgi Reelsa. Jednak warto ich użyć, szczególnie takich, które jeszcze nie były używane w Waszych materiałach. Dzięki takiemu użyciu hasztagów zwiększacie prawdopodobieństwo, że dotrzecie do nowych obserwatorów. To właśnie do osób, które nie śledzą Waszego konta w pierwszej kolejności, trafia Reels. Jak to się dzieje?

Interakcje (lub ich brak) z profilem na Instagramie

Od dawna powtarza się, że jednym z najważniejszych czynników, które mają wpływ na wzrost popularności konta na Instagramie, jest to, w jak wiele interakcji wchodzi profil. O co chodzi? O kompletną zmianę filozofii korzystania z aplikacji. Wiele osób wciąż żyje w przekonaniu, że do sukcesu w social media wystarczą dobry content oraz treść posta. Te czasy już powoli mijają. Zmiany, które wprowadza Meta, m.in. ustawienie możliwości przełączania się między profilem prywatnym a fanpage, to pewien sygnał. Jaki? Otóż Zuckerberg i jego ekipa zmierzają do tego, żeby konto w social media angażowało szerzej niż tylko w postach. Wpływ na wyświetlania profilu, stories oraz Reels mają interakcje. Zarówno te w komentarzach, jak i w stories (np. głosowania przez naklejkę), jak i sama wymiana wiadomości prywatnych z obserwatorami. Reasumując: mocne konto na Instagramie to takie, które prowadzi wiele realnych interakcji z innymi kontami. Konto ma żyć Waszym życiem. Ma tworzyć realne relacje (nie stories, tylko relacje z innymi użytkownikami). Ma sprawiać, że firma czy twórca będą bliżej z odbiorcami treści. Każdy z nas ma pompować dookoła siebie rosnącą bańkę znajomości i interakcji. Każdy z nas ma stać się swojego rodzaju influencerem we własnym środowisku. A szczególnie ma pomóc w tym Reels. Jak?

Interakcje na Instagramie a algorytm Reels

Instagram pokazując Reelsy analizuje posty, które użytkownicy polubili, zapisali czy skomentowali w przeszłości. Algorytm analizuje także z jakimi kontami użytkownik wchodził w przeszłości w interakcje. Ważne jest też to, w jaki sposób użytkownik wchodził w reakcje z innymi Reelsami. Czy je polubił, skomentował, sprawdził jaki utwór wykorzystano w rolce i może użył go w swoich materiałach. Na podstawie tych interakcji algorytm Reels wybiera kolejne konta, których krótkie filmiki zobaczy użytkownik. Nic prostszego! A mamy dla Was jeszcze jedną dobrą informację.

Reels promuje mniejszych twórców

W wypadku Reels wyjątkową moc mają mniejsi twórcy, ci, którzy dopiero zaczynają. Pamiętacie wysyp „gwiazd” TikToka jakiś czas temu, kiedy zapanowała tam istna gorączka złota? Wystarczyło dodać kilka filmów, żeby pozyskać kilka tysięcy obserwatorów. Podobną politykę przyjął Instagram. I jest ona dość logiczna. Po co promować wciąż tych samych twórców i pompować w nieskończoność balonik popularności? Ta droga prowadzi tylko do elitaryzmu (od którego w innych dziedzinach uciekają ostatnio najwięksi). Lepiej zachęcić do działania i ciężkiej pracy organicznej na kontach małych twórców. Im bardziej zależy na zasięgach i dla nich realnym sukcesem będzie kilka tysięcy odtworzeń filmu. Kropla drąży skałę. Popularne w branży SEO buddyjskie powiedzenie doskonale opisuje to, jak działają Reels. No i nie zapominajmy o tzw. „Long Tail”, czyli strategii, o której opowiadamy Wam na szkoleniach i konsultacjach. To właśnie indywidualizacja i nisza jest przyszłością social media i komunikacji online.

Człowiek w centrum uwagi

Wróćmy jednak do interakcji. Bo jednym z bardzo ważnych elementów związanych z produkowaniem contentu do social media jest wykorzystanie wizerunku. Wspominaliśmy, że Reels może przybierać dowolne formy, jednak wiele przeprowadzonych eksperymentów wykazało, że o wiele więcej interakcji wywołują filmy i zdjęcia, na których są ludzie. Jeśli dodamy do tego wspomniane poszerzanie interakcji oraz budowanie marki osobistej, to chyba wiecie dokąd to wszystko może zmierzać w najbliższym czasie. Na potrzeby Reels przyjąć możecie jedno założenie. Wasza marka potrzebuje bohatera, który będzie jej twarzą i reprezentantem.

Algorytm Reels podsumowanie

Powyżej przedstawiliśmy Wam czynniki, które mają największy wpływ na zasięgi największego hitu Instagrama. Algorytm Reels z pewnością będzie się zmieniać, bo taka filozofia leży u podstaw wszystkich social media. Porady, które zamieściliśmy w tym oraz poprzednim artykule, są jednak na tyle aktualne, że możecie bez obaw testować je na swoich profilach. Spróbujcie, a zobaczycie, że Instagram odwdzięczy się Wam doskonałymi zasięgami!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *