fbpx

Instagram Reels

Obiecaliśmy, że napiszemy trochę o najgorętszym w tej chwili trendzie marketingu online i obietnicy dotrzymujemy. Krótko i na temat. Dziś opowiemy Wam o Instagram Reels!

instagram reels

Instagram znany jest z tego, że doskonale potrafi wstrzelić się w obowiązujące trendy i przekuć je w taki sposób, żeby kojarzyły się właśnie z tą marką. Nie trzeba szukać daleko, jeszcze kilka lat temu na Instagramie oglądaliśmy tylko zdjęcia zamieszczane w feedzie. W momencie pojawienia się Snapchata i krótkich znikających filmików Instagram przestał być typową przestrzenią dla fotografów. W ten sposób powstało to, co dziś nazywamy Instagram Stories. Format ten ściąga od Instagrama masa wydawców. Nie trzeba szukać daleko. Jakiś czas temu braliśmy udział w ankiecie dotyczącej wyglądu nowej strony Gazeta.pl, nie zdziwiło nas, że projekt zakładał pojawienie się na górze ekranu okrągłych ikon, pod którymi kryć się miały krótkie filmiki. Zerknijcie na YouTube na telefonie, tam z kolei znajdziecie Shorts. Instagram doskonale zauważa trendy, adaptuje je i dodaje im dodatkowej mocy. Jak się ma do tego Reels?

Skąd się wzięły Reels?

Reels to odpowiedź Instagrama na ruch TikToka. Chińska aplikacja z przytupem weszła na rynek social media i zaproponowała całkowicie nowy sposób interakcji. Krótkie filmiki kręcone często w prześmiewczej formie i możliwość ich remiksowania sprawiły, że cały świat zachwycił się Tiktokerami. Ekipa Meta nie miała wyjścia i musiała reagować. Tak powstał Reels, który chyba ostatecznie przypieczętował śmierć Instagrama jako portalu typowo fotograficznego, przenosząc nas wszystkich do długo wyczekiwanej epoki video. To oczywiście żart, bo w branżowych podsumowaniach od mniej więcej 2015 roku pisano, że „czeka nas rok video”. Ten moment już nastąpił i potrwa o wiele dłużej niż tylko rok.

Czym są Reels?

Reels to krótkie pionowe filmy zamieszczane na Instagramie w oddzielnej zakładce. Reels często wykorzystują muzykę (choć nie muszą). Dodatkowo zawierają wiele funkcji, które sprawiają, że ten format jest swoistym „studiem” video w Waszym smartfonie. Dzięki oferowanym w aplikacji funkcjom nawet laik może zmontować całkiem profesjonalną produkcję. Możecie do niej wykorzystać inne Reelsy, krótkie filmiki nakręcone smartfonem, a nawet zdjęcia. Jak to wszystko ma się do siebie opowiemy Wam w tekście poświęconym algorytmowi Reels. W procesie produkcji możecie korzystać z naklejek, możliwości odręcznego pisania na ekranie czy bardzo popularnych efektów, z których część ociera się już nawet o AI.

Czym Reels różni się od innych video?

Czym jednak Reels różni się od innych formatów? Po pierwsze jest pionowy. Popularyzacja smartfonów już dawno sprawiła, że przewagę ma content pionowy. Zatem czy powinniście robić tylko pionowe zdjęcia i filmy? Nie! Produkując swój content zawsze przygotujcie chociaż kilka ujęć poziomych, przydadzą się one do promocji filmu na innych kanałach, poziome zdjęcia wykorzystacie z kolei jako OG image na swoim blogu lub stronie www.

Czas trwania Reels

Po drugie Reelsy trwają około minuty. Starajcie się trzymać tej długości, są do niej przyzwyczajeni zarówno użytkownicy, jak i algorytm. Dłuższe produkcje to zdecydowanie domena YouTube i TikTok. Pamiętajcie o tym robiąc swoje filmy i planując promocję contentu w social media.
Po trzecie Reelsy z założenia powinny być filmami autorskimi. Są od tego wyjątki, ale my doradzamy produkowanie na wasze potrzeby takich filmów, które będą w 100% Waszego autorstwa. Pamiętajcie, że korzystanie z cudzych materiałów wymaga zgody autorów. Przy okazji przypominamy, że na naszej stronie znajdziecie listę bardzo fajnych darmowych banków zdjęć oraz video.
Na koniec ciekawostka. Reels jest już na tyle popularne, że Meta planuje przekonwertowanie na nie wszystkich filmów, które były do tej pory wrzucane na Insta. (EDIT: już się to stało).

Na co zwrócić uwagę robiąc Instagram Reels?

Zanim zabierzecie się do stworzenia Instagram Reels, zastanówcie się, co on w ogóle ma przynieść Waszej firmie lub marce. Zapomnijcie o tym, że Reels ma być kolejnym formatem, w którym pokazujecie sceny „z życia biura”. Mamy wrażenie, że nikogo nie interesują już „behind the scenes” z życia firmy. Sami doradzaliśmy tworzenie podobnych, ale… było to w roku 2017! Teraz musicie niestety wykazać się większą kreatywnością. I od tego zacznijcie planowanie tworzenia Reelsów. Jeśli nie macie pomysłów, to po prostu zacznijcie od zabawy. W tym celu załóżcie tzw. „szare” konto na Instagranie, ustawcie mu widoczność jako prywatne, dodajcie do obserwowanych osoby, które mają produkować Reels i testujcie. W ten sposób bezpiecznie i szybko poznacie metody działania aplikacji. Do tego w trakcie produkcji pojawi się pewnie kilka fajnych pomysłów na tematy. Pamiętajcie też, że Reels nie musi być:

– filmem z pojedynczego ujęcia,
– filmem zmontowanym z wielu ujęć,
– filmem z tzw. „gadającą głową”,

Nie musi, ale może! Pamiętajcie jednak, że najgorsze, co możecie zrobić swoim mediom społecznościowym, to zamykanie się w schematach.

Diabeł tkwi w szczegółach

Skoro mamy już pomysł, to przechodzimy do kręcenia. Coś, co teraz napiszemy, powtarzamy do znudzenia na wszystkich konsultacjach z przygotowywania contentu dla social media. Przygotujcie się! Serio, Wasi obserwujący nie chcą oglądać na materiałach (nie tylko video) walających się w kadrze klapek, siatek czy innych rzeczy. Nie chcą też, żeby jednym z bohaterów drugoplanowych materiału był, zapomniany przez wszystkich, kwiatek w wyschniętej donicy. Niestety to przykłady z życia i takie materiały (często tworzone przez profesjonalnych content creatorów [sic!]) wysyłają nam klienci. Tworząc content pamiętajcie o szczegółach i o tym, że całe Web 2.0, którego podstawą są social media, opiera się na interakcji z użytkownikiem. Więcej na ten temat opowiemy w artykule poświęconym algorytmowi Instagram Rells.

Jak kręcić Instagram Reels?

Kręcąc content dla Instagram Reels zwróćcie uwagę na to, żeby był estetyczny i dopracowany. Jeśli planujecie zbliżenia na ręce, wybierzcie do produkcji koleżankę, która jest fanką manicure. Jeśli chcecie pokazywać jakieś pomieszczenie i wiecie, że są w nim lustra, to musicie być na to przygotowani i… odpowiednio ubrani! Pamiętajcie też, że bardzo ważny jest dźwięk. Jeśli planujecie filmik, w którym nie będzie muzyki, a będzie tekst mówiony, to zadbajcie o jego jakość. Do tego celu możecie użyć nawet słuchawek z mikrofonem. Ale uwaga! Choć mikrofony wbudowane w słuchawki wydają się być średniej jakości, to potrafią pozytywnie zaskakiwać. W nagrywaniu tutoriali video dla klientów korzystamy z wygodnego modelu JBL Endurance RUN. Ma on jednak tak czuły mikrofon, że już kilka razy musieliśmy nagrać filmy ponownie, bo mikrofon zbierał nawet hałas zza ściany. Zdecydowanie nie polecamy do nagrań słuchawek bezprzewodowych. Jeśli chcecie zainwestować w sprzęt i sprawić, że Wasze filmy będą jeszcze lepsze to polecamy Wam gimbale, który rekomendują nawet najlepsi producenci video. Te urządzenia sprawi, że Wasze produkcje nabiorą prawdziwej dynamiki i z jeszcze większym prawdopodobieństwem trafią do zakładki polecane.

Jak działa algorytm Instagram Reels?

Dlaczego warto zastanawiać się nad tym, jak działa algorytm Instagram Reels? Dlatego, że Reelsy to w tej chwili najpopularniejsza i najtańsza forma zwiększania zasięgów w social media. Jeśli zależy Wam na szybkim rozwoju konta na Instagramie, to jedną z Waszych głównych aktywności powinno być właśnie kręcenie i publikowanie krótkich filmików. Im bardziej traficie w wymagania Instagrama, tym większe prawdopodobieństwo, że Wasze video zbierze wiele odtworzeń. O tym, jak działają algorytmy Instagram Reels, opowiemy Wam dokładnie w kolejnym artykule. Tymczasem zachęcamy Was do rozpoczęcia przygody z tym formatem. Klienci, których na to namówiliśmy, już odnoszą pierwsze sukcesy, a ich rolki wyświetlają się osobom, które w życiu nie słyszały o ich działalności! Zacznijcie od jednej próby i dopiero wtedy wróćcie do tematu. Będzie Wam o wiele łatwiej zauważyć błędy, które ewentualnie popełnicie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *