fbpx

Dziś rano skończyła się Wasza kampania reklamowa na Facebook lub Instagamie. Wydaliście 20, 50 lub 100 PLN. Efekt? Kilka lajków lub serduszek, komentarz z konta, które przypomina bota, kilka „pustych” wejść na Waszą www. Niby wszystko okej, ale jednak coś jest nie tak… Co? Najzwyczajniej w świecie nie jesteście zadowoleni z efektów! Jak poprawić reklamę na Facebooku, żeby była skuteczniejsza? O czym pomyśleć przy planowaniu kolejnej kampanii

reklama na facebooku porady

Jaki jest cel reklamy na Facebooku?

Zacznijmy od podstaw. W końcu jak budować fortecę, to od fundamentów! Tymczasem niestety wiele osób robiących kampanie reklamowe w mediach społecznościowych zapomina o tym, że kampania reklamowa w social media to konstrukcja bardzo złożona, której każdy element ma zdecydowany wpływ na końcowy sukces. Zacznijmy zatem od celu kampanii.
Cel kampanii reklamowej to efekt, którego macie prawo oczekiwać po jej zakończeniu. Przykładowo, jeśli tworzycie kampanię mającą na celu zapisanie się na wydarzenie, macie prawo oczekiwać, że po skończeniu akcji reklamowej do Waszego wydarzenia dołączy odpowiednia liczba osób. Oczywiście liczba i „jakość” (czyli po prostu stopień zbieżności ze stworzonym przez Was profilem Buyer Persona) osób, które zapisały się na Wasze wydarzenie, zależy od innych czynników, o których opowiem za chwilę. Na razie skupiamy się na celu. Analogicznie, konfigurując reklamę na ruch, macie prawo oczekiwać, że w czasie trwania kampanii Waszą www odwiedzać będą klienci, konfigurując reklamę na aktywności, możecie spodziewać się, że pod Waszym postem pojawią się nowe komentarze i polubienia. Z każdym razem zanim zaczniecie konfigurować kampanię zastanówcie się: „co chcę osiągnąć przez swoje działania reklamowe?”.
Proste? Proste! Ale czym byłby Facebook bez wyjątków! Zdarzały mi się (i to dosłownie tydzień przed napisaniem tego tekstu) kampanie konfigurowane na kliknięcia w www, które… przynosiły 1000 serduszek na Instagramie i zaledwie kilkadziesiąt kliknięć w stronę internetową. Skąd taki rozstrzał? Z braki spójności kampanii. Klient, dla którego realizowałem zlecenie, poprosił o to, żeby kampania nie zawierała tekstu i formatu graficznego, który sugerowałem. To w połączeniu z trudną grupą docelową oraz specyficzną sytuacją na rynku (branża dotknięta dość mocno przez covid-19) dało taki efekt, jaki opisałem.
Pamiętajcie też, że cała Wasza kampania musi korelować z sytuacją na rynku. W końcu nie będziecie reklamować zniczy w Mikołajki, a nart w czasie sierpniowych upałów. Chociaż ja mam akurat zasadę, że (prawie) wszystko da się reklamować, ale podstawą jest pomysł.

Grupa docelowa odbiorców reklamy, a jej wpływ na skuteczność kampanii

Dobór grupy docelowej odbiorców reklamy to temat na oddzielny wpis blogowy. Na swoich konsultacjach potrafię poświęcić na analizę tego przypadku z klientem nawet kilka godzin. To, poza krokiem, który omówimy w kolejnym akapicie, najważniejszy czynnik, który powinniście wziąć pod uwagę, planując kampanię reklamową w social media. Zdarzało mi się analizować kampanie tak przestrzelone na etapie budowania grupy docelowej, że ich jedynym efektem było wprowadzenie odbiorcy w błąd. Jak stworzyć dobrą grupę docelową? Zacznijcie od Buyer Persona lub profilu klienta idealnego. Zastanówcie się, kim jest, gdzie bywa, jak korzysta z internetu Wasz klient. Pomyślcie też, jakie czynniki wyróżniają go wśród innych osób. Na przykład czy jest osobą o zdecydowanie wyższych dochodach czy na przykład człowiekiem nałogowo poszukującym jak najniższych cen. Czasem wystarczy drobna zmiana. Na przykład dodanie do kampanii dla e-sklepu opcji „zaangażowani nabywcy”, która automatycznie zawęża Waszą grupę odbiorców do osób, o których algorytm FB wie, że z większym prawdopodobieństwem skończą proces zakupowy. Te osoby to internetowi zakupoholicy, którzy nie mają obaw przed podaniem numeru karty, ustawieniem odbioru przesyłki w paczkomacie czy dobraniem do koszyka jednego produktu więcej w celu „zdobycia” darmowej dostawy!
Pamiętajcie, że stworzenie grupy odbiorców reklamy na Facebooku to nie tylko kwestia wyklikania Waszych przypuszczeń. Menadżer reklam Facebooka pozwala docierać Wam też do osób, które weszły w interakcję z Waszą stroną internetową czy fanpage. Każdorazowo możecie też stworzyć grupę osób podobnych do Waszych odbiorców. Liczba opcji jest właściwie nieograniczona! Tym trudniej podjąć decyzję, co będzie dla najlepsze dla Waszego biznesu…

Jaki tekst i obraz przygotować do reklamy na Facebooku?

Pora na ostatnią część naszej układanki, czyli popularną „kreację” – tekst i obraz, które powinna zawierać dobra reklama. To one są trzecim najważniejszym czynnikiem decydującym o efekcie Waszej kampanii. Czasem wystarczy lekka korekta tekstu czy zmiana zdjęcia, by kampania „zaskoczyła”. Prosty przykład z października 2020 r. Kampania na kliknięcia (kampania produktowa B2B), w której klient zamieścił swój tekst i doskonały obraz, po weekendzie nie przyniosła żadnych kliknięć (co ciekawe, w tym czasie zakupu dokonało dwóch nowych klientów, ale nie z bezpośrednich kliknięć z reklamy. Więc jak widać reklamowanie się na Facebooku działa nawet na tym poziomie). W poniedziałek reagujemy i namawiam klienta na zmianę tekstu na sugerowany przeze mnie, mocniej zachęcający do wejścia na stronę docelową i skorzystania z promocji. Efekt? Kilkanaście kliknięć i przynajmniej kilka sprzedaży więcej. A wciąż mówimy o kampanii, która straciła około 40% budżetu na pierwszym etapie.
Podobnie sprawa ma się z obrazami. Jakiś czas po wspomnianej kampanii realizowałem dla innego klienta kampanię społeczną z celem „podpisanie petycji”. Jak byśmy nie walczyli, efekt był mizerny. Od początku jednak upierałem się, że jedyną drogą jest zamknięcie wyjaśnienia, o co chodzi w całej akcji, w jednym prostym zdaniu np. Pomóż/wesprzyj/podpisz. Proste skrócenie komunikatu połączone z nowymi, typowo clickbaitowymi i niezwierającymi żadnych dodatkowych elementów (wcześniejsze przygotowane przez agencje grafiki zwierały na zdjęciach CTA) sprawiły, że kampania ruszyła z kopyta i doskonale radziła sobie w grupie docelowej nawet w trudnym dla reklamodawców okresie w okolicach Black Friday.
Jak zatem widzicie, czasem wystarczy prosty ruch, by sprawić, żeby Wasza kampania reklamowa w social media była skuteczniejsza. Jeśli wciąż macie problem z kampanią, nie wiecie, gdzie tkwi błąd (pewnie zauważyliście, że menadżer reklam lubi powiadamiać o błędach, ale jakoś tylko o tych związanych z za małym budżetem) lub po prostu chcecie robić lepsze reklamy na Facebooku, to napiszcie do mnie. Pomogę!


Michał Kropiński

Dzień dobry, ja tutaj jestem kierownikiem :) Ten i pozostałe artykuły napisałem sam, na podstawie prawdziwych przypadków, z którymi spotkałem się w pracy z moimi klientami. Jeśli chcesz zdobyć więcej wiedzy na temat poruszony w artykule, chcesz umówić konsultację lub potrzebujesz pomocy - napisz do mnie

5 komentarzy

Jak promować firmę przez wizytówkę Google Moja Firma lub mapę Google? - Konsultacje social media · 30 grudnia 2020 o 15:43

[…] z nimi, nie przepalając dużych pieniędzy na reklamę na Facebooku (przy okazji sprawdźcie mój wpis na temat optymalizowania reklamy na FB)? Na pomoc przychodzą narzędzia Google. Po uruchomieniu wizytówki i rozpoczęciu konsekwentnych […]

Grupa odbiorców reklamy na Facebooku – porady - Konsultacje social media · 22 stycznia 2021 o 17:32

[…] cel reklamy, a ten powinien współgrać z przekazem marketingowym (więcej o tym piszę w poście Co zrobić, żeby moja reklama na Facebooku była lepsza?). Pamiętajcie też, że grupa to nie tylko demografia. Samo targetowanie po danych demograficznych […]

Czy można pozycjonować się przez social media? - Konsultacje social media · 18 lutego 2021 o 10:47

[…] Na długo przed tym, zanim świat oszalał na punkcie mediów społecznościowych, tagi wykorzystywane były w systemach informacyjnych, naukowych bazach danych czy bibliotekach. Każdy, kto pamięta szkolne lub uczelniane spotkania z pracownikami bibliotek, z pewnością wie, że książek czy artykułów w katalogach możemy szukać na podstawie konkretnych słów lub fraz np. II Wojna Światowa, Napoleon, The Beatles. Te słowa to właśnie tagi, które opisują i agregują zasoby oznaczane w ten sposób. Klikając w któryś z podanych przed chwilą przykładów w katalogu bibliotecznym natrafimy kolejno na artykuły czy książki poświęcone tym właśnie tematom. Pamiętajmy jednak, że tag „II Wojna Światowa” może obejmować tematy tak odległe jak powstanie warszawskie czy bitwa na Pacyfiku, a tag „The Beatles” opisywać może biografię czy teksty każdego muzyka z kultowej czwórki. W celu lepszego nakierowania poszukującego na temat powinniśmy doprecyzować nasz opis dodając np. tag John Lennon czy Paul McCartney itp. Tak właśnie działa pozycjonowanie i taką ścieżką powinno iść Wasze rozumowanie, kiedy zastanawiacie się, jak pozycjonować się w obrębie portali społecznościowych z użyciem hasztagów. Każdy spec od marketingu online powie Wam, że podążanie ścieżką najpopularniejszych hasztagów w celu zdobycia uwagi odbiorców nie jest rozwiązaniem o końca dobrym. Przecież nie będziecie opisywali zdjęć produktowych jednym z popularniejszych w Polsce tagów #polishgirl tyko po to, żeby zdobyć więcej serduszek czy pochodzących od botów komentarzy. Lepsza mniejsza liczba polubień, ale pozyskanych od potencjalnych klientów, niż oszukiwanie się, że nasz produkt jest popularny, bo mamy pod postem więcej serduszek niż konkurencja. Koniec końców ważna są sprzedaż i rozwój firmy, a nie wirtualny wyścig o sztuczną popularność. A serduszka zawsze możemy zdobyć, promując swoje posty (przeczytaj więcej o skutecznej reklamie w social media). […]

Jak reklamować się za darmo na Facebooku i Instagramie? - Konsultacje social media · 15 marca 2021 o 11:40

[…] zasięg, a w połączeniu ze skutecznymi strategiami (tu przeczytacie mój tekst o tym, jak zrobić dobrą reklamę na Facebooku) staje się dla większości firm najskuteczniejszą formą zwiększania zasięgu i sprzedaży nie […]

Promocja i reklama biura podróży w internecie - Konsultacje social media · 27 czerwca 2022 o 16:19

[…] które na przykład planują urlop lub podróż i dodatkowo znajdują się w okolicy Waszego biura. Reklama na Facebooku i na Instagramie to doskonały sposób na promowanie usług biura podróży. Decyduje o tym możliwość […]

Dodaj komentarz

Avatar placeholder

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Konsultacje Social Media - elastyczny marketing online EST. 2017