Coraz więcej osób potrzebuje pomocy z Facebookiem. To naturalny skutek tego, że największy portal społecznościowy świata stał się równocześnie największą platformą komunikacyjną oraz najpopularniejszym miejscem do promowania swoich usług (niezależnie od wielkości działalności). Codziennie odbieram kilkanaście telefonów i maili od osób, którym przytrafiają się różne przygody lub problemy z działaniem Facebooka. Skompilowałem te najpopularniejsze i przedstawiam ich listę w tym wpisie. Macie problem z Facebookiem lub klikając nerwowo wpisujecie w wyszukiwarkę „pomoc Facebook”? Jeśli szukacie pomocy profesjonalisty lub porady z zakresu social media to jesteście w dobrym miejscu!
Stracony dostęp do konta prywatnego na Facebooku
Stracenie dostępu do konta prywatnego na Facebooku to problem, który przytrafia się wielu osobom, niezależnie od tego, jak aktywnie korzystają z portalu. Powodów utracenia dostępu do profilu może być bardzo wiele, skutek zawsze pozostaje ten sam. To odcięcie od zasobów (wiadomości prywatne, zdjęcia) i możliwości zarządzania swoim kontem. Często zniknięcie ze świata cyfrowego oznacza też „wycięcie” ze świata biznesu czy kręgów towarzyskich. Kilka lat temu zdanie takie brzmiało jak science-fiction, dziś jest to jednak realny problem wielu osób. Prawdziwych statystyk nie poznamy pewnie nigdy, ale sądząc po tym, że codziennie dzwoni do mnie i przysyła wiadomości w tej sprawie nawet kilkanaście osób (!) wygląda na to, że utrata kontroli nad kontem prywatnym na Facebooku to prawdziwa plaga! W odpowiedzi na duże zainteresowanie i zapotrzebowanie przygotowałem nawet specjalny artykuł blogowy, w którym opisuję, jak odzyskać dostęp do konta prywatnego na Facebooku. Wiem, że ten tekst przydał się wielu osobom, które szukały pomocy w odzyskaniu konta na Facebooku.
Stracony dostęp do fanpage
Strata konta prywatnego na Facebooku to dla wielu użytkowników pierwszy krok do utraty kontroli nad fanpage. Niestety włamania na fanpage oraz kradzieże w wykonaniu nieuczciwych współpracowników czy podwykonawców to prawdziwy koszmar współczesnych przedsiębiorców. Często problem zaczyna się od zaniedbań i braku cyfrowego porządku, który jest piętą achillesową polskich firm. Podobnie jak w przypadku włamań na prywatne konta FB, codziennie odbieram wiele wiadomości z całej Polski, ale także Europy, w których użytkownicy poszukują pomocy z odzyskaniem dostępu do fanpage. Nie jestem w stanie pomóc wszystkim, ale pierwsze kroki i działania, które każdy może przeprowadzić samodzielnie opisałem we wpisie, „Jak odzyskać dostęp administratora do fanpage na Facebooku”.
Włamanie na konto reklamowe na Facebooku
Pora na kolejny nieprzyjemny przykład z mojego portfolio. Jedna z moich klientek, która prowadzi ośrodek wypoczynkowy i gastronomię na Mazurach, poprosiła mnie o pomoc z przygotowaniem kampanii reklamowej na Facebooku w czasie konsultacji z social media. Zaplanowałem proces tak, żeby zakończyć go w możliwie najszybszym czasie. Niestety okazało się, że nie będzie to takie proste. Czemu? W czasie przyjmowania dostępów do konta reklamowego klientki odkryłem, że konto jest zablokowane z powodu braku płatności w kwocie ponad 500 dolarów amerykańskich! Okazuje się, że ponad rok wcześniej ktoś dokonał, niezauważonego przez klientkę, włamania na kontro reklamowe. Jedyną metodą rozwiązania sprawy wydawało się zapłacenie tej kwoty. Na szczęście nie poddałem się i zgłosiłem tę sprawę działowi pomocy Facebooka, który po przyjęciu wyjaśnień dość szybko (co nie zdarza się często, ale o tym za moment) anulował nieuczciwie naliczoną kwotę. Następnie zamknąłem konto reklamowe i założyłem nowe, aby wkrótce rozpocząć kampanię reklamową.
Problem z metodą płatności na koncie reklamowym na Facebooku
Dodawanie metody płatności do konta reklamowego na Facebooku potrafi być prawdziwą drogą przez mękę. Niestety portal, który żyje z reklam, nie ułatwia życia osobom, które za tę przestrzeń reklamową płacą. Efektem są problemy z dodawaniem metody płatności do konta reklamowego, które czasem przybierają wręcz karykaturalną formę. Dobrym przykładem jest przypadek mojego klienta, z którym chcieliśmy zacząć kampanię na Facebooku. Pomimo kilkudziesięciu prób nie udało nam się podłączyć karty. Sprawę po raz kolejny zgłosiłem do supportu Facebooka, ale w chwili pisania tego postu (maj 2021) wciąż czekamy na odpowiedź ze strony działu pomocy Facebook Concierge Center. Jestem przekonany, że sprawa zakończy się pozytywnie, niestety kontakt z Facebookiem nie jest prostą sprawą, a mała liczba polskojęzycznych pracowników FB nie sprzyja szybkiemu rozwiązywaniu problemów. Jeśli zadajecie sobie pytanie, jak długo czeka się na odpowiedź od Facebooka, to podpowiem wam, że niektóre sprawy z działem pomocy FB załatwiałem nawet dwa miesiące! Na szczęście do tej pory nie zdarzyło mi się, żeby któraś z nich nie zakończyła się pozytywnie.
Problem z pikselem Facebooka
Gdybym miał wybrać temat, który dla wielu biznesowych użytkowników Facebooka jest największą tajemnicą, to z pewnością postawiłbym na remarketing. Samo pojęcie remarketingu oznacza kierowanie przekazu reklamowego czy konkretnych treści do osób, które już weszły w interakcję z firmą. Problemem jest jednak rozpoczęcie samych działań tego typu, które wymagają stworzenia a następnie podłączenia pod stronę internetową piksela Facebooka. Piksel taki pozwala na mierzenie ruchu w witrynie oraz na późniejsze kierowanie reklam do osób, które odwiedziły stronę lub konkretne podstrony. Niestety sama konfiguracja piksela FB to proces, w którym bardzo często popełniane są największe błędy skutkujące potem nie tylko nieprawidłowym zaczytaniem danych, ale także brakiem możliwości stworzenia skutecznych kampanii. Jeśli macie problem i potrzebujecie pomocy z konfiguracją piksela Facebooka, napiszcie do mnie!
Problemy ze stworzeniem dobrej reklamy na Facebooku
Wiele osób twierdzi, że stworzenie dobrej reklamy na Facebooku to przysłowiowa bułka z masłem. Niestety każdego dnia widzę złe reklamy na Facebooku, a najgorsze jest to, że często tworzą je osoby, które uważają się za prawdziwych profesjonalistów. Temat można rozwinąć na kilka solidnych wpisów blogowych (pisałem już m.in. o trickach w reklamie na Facebooku). Nie zmienia to jednak faktu, że stworzenie dobrej reklamy na FB jest sztuką. Ja tę sztukę opanowałem chyba całkiem nieźle, bo wielu moich klientów to osoby, które trafiły do mnie spod skrzydeł innych agencji czy freelancerów, którzy po prostu nie umieli stworzyć oryginalnych treści reklamowych. Oprócz pomocy z problemami związanymi z Facebookiem oferuję swoim klientom także tworzenie kampanii reklamowych na tym portalu.
Zmiana z nowego wyglądu fanpage na stary
W 2021 roku Facebook zaczął wdrażać zmiany w wyglądzie oraz funkcjonalności fanpage. W związku z tym moi klienci już od marca mieli bardzo dużo problemów. Głównym z nich był brak możliwości odczytywania wiadomości do klientów, brak możliwości dodawania zdjęć do konkretnych albumów, brak możliwości usuwania administratorów z fanpage czy brak opcji planowania postów. Część z tych błędów poprawiono, ale Facebook wciąż pracuje nad wdrożeniem nowego wyglądu stron, więc Wasze problemy z fanpage mogą być spowodowane właśnie zmianą na nowy wygląd stron. Spotkałem się z wieloma podobnymi przypadkami, a do części z nich stworzyłem autorskie tutoriale, więc jestem również w stanie doradzić także w tym temacie – łącznie z przywróceniem, czasowym ale zawsze, starego wyglądu fanpage.
Problem z planowaniem postów
Często problemy z funkcjonowaniem Facebooka mają wymiar ogólnopolski, a nawet globalny. Serwis jest właściwie cały czas modyfikowany przez informatyków. Stąd często zdarzają się po prostu błędy. W branży mówi się na nie bug (od angielskiego słowa robak). Jak poradzić sobie z bugami? Po pierwsze, jeśli podejrzewacie, że Wasze problemy mają symptomy większej awarii, po prostu zerknijcie na Downdetector i wpiszcie Facebook – w ten sposób sprawdzicie, ile osób zgłaszało problem z funkcjonowaniem portalu. Po drugie, uzbrójcie się w cierpliwość, bo tylko ona może pomóc w przypadku większych awarii Facebooka. Z doświadczenia wiem, że wiele awarii nie trwa dłużej niż kilka dni. Jeśli jednak będziecie mieli większy problem, który będzie się przedłużać, i będziecie potrzebowali pomocy z zakresu social media, to wiecie, jak mnie znaleźć!
4 komentarze
dzis · 13 lipca 2023 o 22:39
Co to znaczy
Przepraszam, coś poszło nie tak.
Pracujemy nad naprawieniem tego tak szybko, jak to możliwe.
Konsultacje Social Media · 14 lipca 2023 o 11:48
To standardowy komunikat o błędzie, który pojawia się na FB, jak coś nie działa. Zazwyczaj (i w Pana przypadku najpewniej też) był to komunikat związany w większą awarią na Facebooku, która miała miejsce wczoraj i o której informowali nas inni klienci.
Tani freelancer social media? - Konsultacje social media · 5 sierpnia 2021 o 15:00
[…] w Business Suite czy Business Managerze to tylko niektóre z nich (tu przeczytacie więcej o pomocy social media). Pomoc techniczna social media to stosunkowo młoda działka i m.in. właśnie dlatego jest ona […]
Mentoring social media - Konsultacje social media · 2 grudnia 2021 o 13:53
[…] pozycji klienta na rynku oraz oczywiście jego potrzeb. Sama praca to połączenie konsultacji z pomocą social media oraz wsparciem w zakresie prowadzenia kampanii czy komunikacji. W celu usprawnienia komunikacji […]